webForumDet fria alternativet

Server.CreateObject Failed

7 svar · 263 visningar · startad av Darren

DarrenMedlem sedan dec. 2002741 inlägg

Innan vi börjar så skall jag säga att jag är nybörjare på ASP. :e

Har en ASP skript som jag laddat upp till ett webbhotell och då visar det sig att det inte fungerar. Nämnas bör också att samma skript fungerar lokalt på min dator.

Följande felmeddelandet är den jag får tillbaka:

Server object error 'ASP 0177 : 800401f3'
Server.CreateObject Failed
/test/viktoria.asp, line 129

Invalid ProgID

Objekt jag försöker skapa är en Msxml2.DOMDocument.4.0.

Betyder ovanstående felmeddelande att webbhotellet inte har MS XML parser 4 installerad eller vad?

Finns det någon motsvarighet för phpinfo() i ASP? Alltså någon funktion som listar serverinställningarna så man kan se vad som är installerat och vad inte.

m_soderlundMedlem sedan sep. 20024 733 inlägg

Webbhotellet har inte den komponenten installerad. :(
Jag känner inte till någon motsvarighet till phpinfo().

@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg

Re: Server.CreateObject Failed

Darren skrev:

Betyder ovanstående felmeddelande att webbhotellet inte har MS XML parser 4 installerad eller vad?

Med största sannolikhet ja.

Darren skrev:

Finns det någon motsvarighet för phpinfo() i ASP? Alltså någon funktion som listar serverinställningarna så man kan se vad som är installerat och vad inte.

Nej, inte vad jag känner till. Man får prova och instansiera objekt. Blir det fel så funkar det inte. :l

Lycka till.

Mvh,

Det var som jag tänkte. Dags att ringa de lite... x(

Tack ska ni ha för hjälpen allihopa.

nikoMedlem sedan juni 20022 415 inlägg

Har du provat att bara instansiera den med Createobject("MSXML2.DOMDocument"). Då får du åtminstone den senaste versionen som finns installerad. Använder du sen inga speciella features från 4.0 så räcker kanske det bra?

Alltså någon funktion som listar serverinställningarna så man kan se vad som är installerat och vad inte.

MSXML är ingen serverkomponent, det är en Windowskomponent.

niko skrev:

MSXML är ingen serverkomponent, det är en Windowskomponent.

Jo det har du rätt i... Men är inte det så att den installeras ihop med Internet Explorer. MSXML 3 gör det iaf.

Skulle vara konstigt om IE inte finns installerad på en 2000/XP server.

nikoMedlem sedan juni 20022 415 inlägg

Men är inte det så att den installeras ihop med Internet Explorer. MSXML 3 gör det iaf.

Ja, jo .. Man kan väl egenligen säga att den följer med operativet sen 98:an(?) i nån form.

Skulle vara konstigt om IE inte finns installerad på en 2000/XP server.

Ja. Nu kan man ju så klart pilla bort instansieringsrättigheterna för IUSR_DATORNAMN, om man anser att det finns nån säkerhetsrisk .. Men som sagt, har du provat att instansiera den utan versionsnummer? Eller behöver du specifikt 4.0?

Nej behöver inte just 4.0 (vad jag vet nu iaf). Men enligt MS så är den full med förbättringar, både i prestandan och lösningar på olika problem som fanns i 3.0. Tänkte att då var det bättre att köra med 4.

Testade nyss att köra skriptet utan versionsangivelsen och det fungerade... Antar att den kör på 3.0 så jag får nöja mig med det. :)

Genererad på 366 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb