SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Hej!
I ett projekt som jag arbetar med kommer vi att använda MySQL-databaser, vilket jag inte har någon erfarenhet av med ASP. Jag tänkte att kopplingen troligtvis borde se ut som en MS SQL-koppling, dvs. connection.Open "Driver={SQL Server}; SERVER=tjollahopp; DATABASE=tjollahoppTbl; UID=; PWD=;", men istället för SQL Server använda MySQL någongting, t.ex. Server/Driver, men det funkar inte.
Någon som har en aning om hur en koppling mot MySQL ska se ut? Skulle vara mycket tacksam!
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
[Redigerat av SPiN den 18 dec 2000]
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg DRIVER={MySQL}
[r]Du måste självklart ha ODBC-drivisarna för MySQL installerade[/r]
[Redigerat av emission den 18 dec 2000]
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Okey, bara MySQL, det enda jag inte provat :)
Hur installerar man drivrutinerna? I ODBC står det Du installerar nya drivrutiner med drivrutinens installationsprogram, vilket borde betyda att de skulla installerats när jag installerade MySQL? Men drivrutinerna finns inte med i listan över alla drivrutiner...
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
[Redigerat av SPiN den 18 dec 2000]
MorphMedlem sedan juli 2000534 inlägg Du behöver myODBC, som är en separat installation. Kan hämtas på:
http://www.mysql.com/downloads/api-myodbc.html
/Morph
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Japp, jag hittade den när jag letade runt på MySQL.com, men jag får felmeddelanden om att en databas inte är vald. Jag har valt en databas både i MyODBC och i ASP-scriptet, för man väljer väl på samma sätt som med MS SQL?
Dvs: objC.Open "Driver={MySQL}; SERVER=127.0.0.1; DATABASE=min_databas; UID=; PWD=;"
Jag har valt samma databas i myODBC också, men det funkar ändå inte... Några idéer?
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg No database selected...
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
PatrikBMedlem sedan mars 20002 836 inlägg Hello,
detta funkar när jag kör mySQL:
objConn.Open "driver=MySQL;server=SERVER_NAME;uid=MYSQL_USER;pwd=PASSWORD;database=DATABASE_NAME"
cya,
------------------
'*********************
Response.Write("PatrikB")
Response.End
'*********************
[Redigerat av PatrikB den 20 dec 2000]
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Hur har du ställt in myODBC då? Anger du någon databas, user, lösen där?
Inga vingar runt MySQL i kopplingen? Kanske där felet är... hmmm.. ska pröva :)
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Okey, jag kåppypejstade din kodsnutt och ersatte min, och nu verkar det funka.. även fast jag fick felmeddelande, men det var om nåt helt annat :)
Din kodsnutt:
objConn.Open "driver=MySQL;server=SERVER_NAME;uid=MYSQL_USER;pwd=PASSWORD;database=DATABASE_NAME"
Min kodsnutt:
objC.Open "Driver={MySQL}; SERVER=host_name; DATABASE=my_database; UID=; PWD=;"
Heeelskumt, men nu funkar det :)
Tack för hjälpen!
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com