Jag tror det är MyODBC, kör med asp ju. Har iaf både myodbc 2.50 och 3.51 installerat.
Problem med paging
22 svar · 471 visningar · startad av Qimen · sida 2 av 2
Frågan, av Qimen
Hej Har fått problem med ett paging script som inte vill funka numera då jag använder mysql istället för access. <% sida = TRIM( Request( "sida" ) ) If sida = "" Then sida = 1 RecSet.PageSize = 10 RecSet.AbsolutePage = sida Do until RecSet.EOF OR rowCount = RecSet.PageSize rowCount = rowCount + 1 color = color+1 If color mod 2 = 0 then bgcolor="#ffffff" Else bgcolor="#cccccc" E
Läs frågan i sin helhet →PatrikB skrev:
Jo då, AbsolutePage, PageCount, RecordCount borde funka med .CursorLocation = 3 (dvs ett client-side recordset) mot MySQL.
Har du provat att lägga .AbsolutePage efter att du öppnat recordsetet?
Limit paging blir segare och segare ju fler poster som finns i databasen och ju längre "bort i pagingen" man kommer.
cya,
PatrikB
Limit borde ju dock vara snabbare vilket fall som hälst med tanke på att man väljer bara de poster man vill ha.
Med ".AbsolutePage-metoden" hämtar man ju först alla poster och sen väljer ut vilka man skall ha.
Eller har jag fel?
mikul skrev:
.... Limit borde ju dock vara snabbare vilket fall som hälst med tanke på att man väljer bara de poster man vill ha.
Med ".AbsolutePage-metoden" hämtar man ju först alla poster och sen väljer ut vilka man skall ha.Eller har jag fel?
Det kan vara snabbare och det kan vara långsammare.
Rent generellt så har jag upplevt LIMIT som segare vid paging i "live applikationeer" med belastning än motsvarande RecordSet lösning.
Skulle tro att hämtningen sker på liknande set när man använder subqueries för att skapa recordset mot MS-SQL Server där jag också upplever dessa subqueries som långsammare än motsvarande RecordSet lösning.
[r]
upplever är fel ordval. Enligt diverse tester har det visat sig att LIMIT resp. SubQueries har varit långsammare (oftast) då det handlar om tabeller med > 20 000 poster.
[/r]
cya,
PatrikB