webForumDet fria alternativet

skriva in i databaser och uppdatera......

ASP

4 svar · 184 visningar · startad av McMiller

Medlem sedan okt. 2000238 inlägg
Frågan#1

Jag har ett problem med databaskopplingar. jag har bytt kopplingar från dsn-lösa till kopplingar med dsn. sidorna hittar databaserna men skriver inte in något i dem på de flesta ställen. sidorna som jag använder kopplingarna på tillhör ett community som jag håller på med. på den sida där man registrerar sig fungerar det att skriva till databasen, men inte tex i gästboken eller i mailgrejan. en del saker behöver uppdateras oxå. första gången man loggar in så öppnas ett popup fönster. samtidigt ska ett fält sättas till true vilket ska indikera att man redan läst det fältet. jag har använt samma koder på andra ställen i communityt och de fungerar.
Och man kan förresten inte heller ta bort saker. har kollat i en bok och följt de exempel som stod där och inte fått det att fungera.....Så jag behöver hjälp med dett...

Här är koden för uppdatering:

<%
Set Conn=Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open "DSN=craddle;UID=;PWD="
SQL="UPDATE users SET first = TRUE WHERE reciever='"&trim(Session("UserId"))&"' " 
Conn.Close
%>

oc här är koden för att skriva in till db:n:

<%
Session("what")=Request.QueryString("rece")

Conn.Open "DSN=cradbook;UID=;PWD="
SQL="INSERT INTO guests(message, sender, timo, dato, reciever) VALUES ('"&Request.Form("meddelande")&"','"&Session("UserId")&"','"&time&"','"&date&"','"&Request.QueryString("rece")&"')"
Conn.Close
%>

och här är koden för att ta bort:

Conn.Open "DSN=cradbook;UID=;PWD="
SQL="DELETE FROM guests WHERE id = '"& Request.QueryString("dels") &"'"
Conn.Close

Snälla någon....Hjälp mig...!!!! :)

McMiller

------------------
www.jelly-head.net ---- Din nya nöjesguide!!!

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Inte så konstigt. Du exekverar ju aldrig SQL-satserna.... ;)

oki ska prova det, men jag har provat det på de ställen där man ska uppdatera och då kommer det ett fel där det står att det var för några parametrar och att det förväntades en.

Hur ska jag lösa det?

//McMiller

------------------

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Du måste exekvera SQL-satserna, annars händer ingenting. om du får fel så beror det på att SQL-satserna blir felaktiga. Kanske saknas värden.

jag hittade felet... för många fnuttar på en del ställen. nu fungerar allting som det ska igen...tack

//McMiller

------------------

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)