Säg att du har 99 röster 3 alternativ och varje alternativ får 33 röster.
Dvs vardera 33.333..... % (oändligt antal treor)
Avrundat till ett heltal blir det 33. Du har tappat 0.333.....
Heltalet 33 innehåller inte lika mycket information det reella talet 33.333....
Det hele beror på vilken representation du använder. Det går inte att representa värden exakt med hjälp av flyttal så oavsett huir du gör så kan det bli fel om du räknar om till %
@nders:
Hur då kompensera? Det fungerar i vissa fall men inte alltid så jag ser inte hur det hjälper generellt sett.
Om du har 99 röster och 3 alternativ. Alla alternativen har lika många röster (dvs 33), och du vill visa andelen röster på varje alternativ (i hela procentenheter). Då kommer varje alternativ naturligtvis få (33/99)*100% (~33,333%) av alla röster. Men eftersom du avrundar till 33% så förlorar du 0,333 procentenheter för varje alternativ, totalt 0,999procentenheter alltså. Om du sen räknar ihop de olika procentenheterna så finner du att det saknas 1 för att det ska bli hundra. Det är ju logiskt!
Hur då kompensera? Det fungerar i vissa fall men inte alltid så jag ser inte hur det hjälper generellt sett.
Nej, generellt sett hjälper inte det. Men om man avrundar ett antal tal och kräver att summan skall bli ett exakt tal kan man bli tvungen att kompensera.
Det bästa är väl att skriva att talen är avrundade och ungefärliga.
Eller så kollar du om summan av delresultaten är 100. Är den 99 eller 101, så lägger du helt enkelt till eller drar ifrån ett från något av resultaten och kallar det för den statistiska normalavvikelsen, så är du home free.
Ok tack killar, ska se, har nu märkt att jag även avrundar ytterliggare en gång när jag skickat variablerna in i flash, och det verkar onödigt, antagligen det som ställer till de ;)
328 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2