Frågan 18 apr. 2003 19:14 #1 Vad är fel på följande SQL:
strSQL= "SELECT * FROM forum_data WHERE ID in(" & id & ")" & " AND Svar_ID in(" & id & ") ORDER BY Datum;"
Idéen är att den ska plocka ud det där ID = 1 tex. samt svar_ID är detsamma.
Det är till ett blivande forum.
Tack
L LarsG Medlem sedan dec. 2000 12 464 inlägg Vad innehåller ID?
Om du vill söka på flera värden så är syntaxen
where id in (47,11)
ID är en räknare, den ska plocka ut först inlägget där ID = tex.1 och Där svar_ID är detsamma, svaren på inlägget har samm ID (svar_ID) som själva inlägget, Svar_ID är ett tal och när man svarar på ett inlägg får Svar_ID samma tal som huvudinägget.
JAg skickar med ett ttal till filen, tex. ladda_trad.asp?id=1
Då skall inlägg nr 1 samt alla svar till denna visas, händger du med?
L LarsG Medlem sedan dec. 2000 12 464 inlägg Jag hängder med. Vad är det som inte fungerar då?
Varför har du villkor på ID då. Det är ju bara en post som har ID = 1
strSQL= "SELECT * FROM forum_data WHERE Svar_ID in(" & id & ") ORDER BY Datum"
Om det inte fungerar så är det bra om du postar eventuellt felmeddelande.
Men det är just det som är det skumma, det kommer inget felmess, det enda som står är:
&text=&loaded=true
som jag skickar med som variabler in i Flash, forumet är flashbaserat nämligen.
Allt som framkommer i loopen sla alltså haman efter = , men det kommer iinget från loopen, men det finns data i samtliga kolumner....
Helka loopen ser ut såhär:
strSQL= "SELECT * FROM forum_data WHERE ID = " & id & " AND Svar_ID = " & id & " ORDER BY Datum;"
Set oRec = oConn.Execute(strSQL)
Response.Write("&text=")
Do While NOT oRec.EOF
Alltext = "<font color='#FFFFFF' face='Verdana' size='10pt'>" & oRec("Datum").Value & " " & oRec("Amne").Value & "<br>" & oRec("Inlagg").Value & "<br><i>Skrivet av: " & oRec("Skribent").Value & "</font><br><br></i></font>"
Response.Write(Alltext)
oRec.MoveNext
Loop
Response.Write("&loaded=true")
Skitkonstigt tycker jag...
L LarsG Medlem sedan dec. 2000 12 464 inlägg Då finns det ingen post som uppfyller ditt villkor.
Vilket svar_id har den första posten i en tråd? Jag trodde att den hade samma värde på svar_id och id. Om inte så testa denna fråga.
strSQL= "SELECT * FROM forum_data WHERE ID = " & id & " or Svar_ID = " & id & " ORDER BY Datum"
HaHa !
Nu funakr det, bytte bara AND mot OR
Trodde att man itne kunde använda OR, för att den då skulle ta ut antingen ID eller Svar_ID, men nu funakr det ;))