webForumDet fria alternativet

Ett enkelt forum...

ASP

7 svar · 273 visningar · startad av MickeA.com

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg
Frågan#1

Hej

Nu ska jag göra ett forum i Flash och ASP / Access

Har lite funderingar på hur jag skaa bygga upp databasen, hade tänkt ha en tabell för nya ämnen samt en tabell för svaren.

Nu när man ska ladda en tråd, hur borde det se ut, den ska ju först ta ämnet ur den ena tabellen, sen ska den lista svaren från den andra tabellen und4er det.

Där kommer problemet in, hur ska jag bära mig åt i aspä'n så att jag får till en sqlfråga som kirrar det?!

Sen när man skriver en ny tråd, ska ju den tråden tilldelas ett id, tex. med en räknare, men svaren i den andra tabellen, måste ju därmed ha samma id, eller att motsvarande id skrivs ut som ett tal i den andra svarstabellen?!

Tack

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Gör så att du tankar ner något av alla gratisscript till forum som finns ute på nätet och kikar lite på hur de gjort så får du nog en bra uppfattning om hur du skall göra.

Men ett tips är att försöka hålla dig till en tabell istället. Blir mycket lättare längre fram då.
Några av fälten du skall ha då är:
ID | RefID | MsgTyp
där
ID = Inläggets ID
MsgTyp = Main Eller Svar t.ex.
RefID = Om typ = Svar så anger du bara vilket ID som det är svar till.

Medlem sedan jan. 20032 285 inlägg

tblNytt:
aId = Räknare
aPost = PM

tblSvar:
sId = Tal
sPost = PM

strSQL = "SELECT tblNytt.aPost, tblSvar.sPost FROM tblNytt, tblSvar WHERE tblNytt.aId = tblNytt.sId"

Sedan när man skriver ett svar får sId samma värde som aId i tblNytt, för tråden man svarar i.

Ok, men hur ska jag gå vidare, det blir ju flera kolumner än två i varje tabell.

Har kollat 4runt lite på olika forum, men dom är ju tokavancerade. Eftersom mitt ska bli i flash, ska det vara så simpelt man bara kan få det, man ska kunna posta en fråga, sen ska mflera kunna svara, som en simpel gästbok, fast modifierad, har funtat på det, men det blir inget bra.

Sen Sebbe, Med din sqlfråga, så plockar den väl ut de svar som har samma id som en fråga, den gör väl inte som du skrev, att den ger ditt svar samma id som frågan?!

Hur ska INSERT sql'en se ut då?!

Lite fler tips skulle va skitbra

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

gå till https://www.webeye.nu och kolla hans forum.. mycket enkelt och bra forum

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

voigtann1 skrev:

gå till https://www.webeye.nu och kolla hans forum.. mycket enkelt och bra forum

minns jag inte fel kör vide snitz-forum på webeye. Men du menade kanske vides nedladdningsbara?

Medlem sedan nov. 20017 144 inlägg

http://www.webwizguide.info/web_wiz_forums/default.asp?mode=asp
Men MickeA.com vill ju inplementera det hela med flash så det är nog inte helt rätt...:OO

Jo...

Det är ju det jag vill.

Jag antar att du (kommer inte hiåg, kan itne kolla) menade webeye's nerladdningsbara, för har precis tittat igenom och fått grymt mkt idéer.

I LFash kan man ju inte åstakomma SÅ grymma grejjer som webforum eller så, man kan ju inte ha massa grejjer, som bilder mm. som laddas in, ja ni kanek fattar vad jag menar.

Men nu fick jag en bra grund för hur jag ska bygga upp det hela.

Kommer bli grymt mkt kodning i hlegen känns det som, för det lblir nog ett lite större projekt ön vad jag tänkt mig. Men jag kommer lyckas ;))

Tack

299 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
165 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
165 ms — ändringar (db)