webForumDet fria alternativet

Gott o blandat

ASP

5 svar · 273 visningar · startad av SannyW

Medlem sedan jan. 2003438 inlägg
Frågan#1

:OO

Tjenixen,

Tråden hör hemma under SQL, ASP, VB-script, Javascript och några andra forum också. Men har valt att skriva i ASP - gillar umgänget här.... :)

Har sökt en röd tråd i upplägget för en stor databas med många olika föreningar och lag. Typ om man använder sig av relationer i databaserna eller ej för att kunna föra historik (Typ tidigare möten), vilka som spelade, målgörare, hur många mål en spelare har gjort och i vilka matcher m.m.

Eller är uppbyggnaden så att man hämtar och räknar med VB-script i en asp-genererad sida? Alltså att man typ hämtar informationen från en eller flera olika tabeller och därefter räknar ut det man vill få fram.

När man för min typ matchrapporterna med vilka som deltog och gjort mål m.m. Skickar man informationen till olika tabeller istället för databasrelationer.

Vi avslutar här så det inte blir för mycket text, hoppas någon kan ge mig en liten vinkling och en knuff i rätt riktning.

Tack på förhand.

Medlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Det kan vara lite olika.

Om man har mycket data och komplicerade beräkningar så kan det löna sig att spara undan intermediära resultat. Av din beskrivning så skulle jag gissa att du kan utföra beräkningarna vid behov.

:)

"Intermediära resultat" - förlåt om jag skrattade till, men var tvungen att slå upp ordet. Inget som jag använder varje dag.

Okey, du kanske har lust att vidareutveckla detta lite. Om jag berättar lite mer,

Idag sköter jag uppdateringarna på internet med formulär och vill fortsätta med det, men idag måste jag fylla i flera olika formulär och vissa känns onödiga.

Sedan finns det problem, då jag inte riktigt ser den röda tråden med databasen. I bygget med relationer m.m.

Har du några förslag på bra källor, där man kan läsa om denna typen av kopplingar och databaser.

Har för mycket böcker, men ingen tid. Och frågan är om jag har rätt typer av böcker för att lösa problemen. Måste kanske ha en VB-script bok. Har allt från C++, Prof. JSP, ASP 3.0 Prof., Java2, XHTML.

Om vi återgår till ett problem, serietabell! Uppdaterar den med formulär idag +/- idag, även spelarnas statistik vid matcher. Har inte hittat den röda tråden att få fram tabellen från spelprogrammet - hur gör jag? Vad behöver jag för kunskap?

Nu blev det mycket text igen, attans. Uppskattar verkligen att du tar dig tiden att komma med inlägg.

Tack LarsG.

Någon?

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg

Vad sägs om en treåring utbildning till systemvetare? :e

skämt och sido, det är inte lätt. Jag tippar på en relationsdatabas.

Hur går man tillväga för att lära sig detta då? Övning och läsning, det finns nog ingen direkt krasck-kurs till detta som du plöjer och kan allt efter 5 min.

Försök tänka så här typ:
En serie kan ha flera lag
ett lag kan bara vara med i en serie
lag kan spela mot lag, lag kan möta samma lag flera gånger
ett lag har spelare.
spelare kan bara vara med i ett lag, ett lag kan ha flera spelare.

då kan man tänka sig att man lite snabbt har
tblSerie
fldSerieId
fldSerieNamn

tblLag
fldLagId
fldLagNamn
fldLagSerieId - här är kopplingen som gör att laget kan bara vara med i en serie

tblMatch
fldMatchId
fldMatchHemmaLagId
fldMatchBortaLagId
fldMatchDatum

tblSpelare
fldSpelareId
fldSpelareNamn
fldSpelareTröjnummer
fldSpelareLagId - här kopplar vi spelaren till laget

tblPoäng
fldPoängId
fldPoängMatchId
fldPoängSpelarId
fldPoängTyp - kan vara assist, eller mål
fldPoängMatchminut

Sen får man testa om detta gör att man kan få fram det man behöver, om man har sparat allt på ett vettigt sätt osv...
Hoppas det hjälper på något sätt.

Tackar för svaret, skall tänka på det med den treåriga utbildningen :)

Skall titta på vad du skrev och smälta det. Så hittar jag säkert tråden....

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)