webForumDet fria alternativet

Koppla mot text-fil

ASP

9 svar · 283 visningar · startad av SannyW

Medlem sedan jan. 2003438 inlägg
Frågan#1

Går det att koppla ett formulär mot en txt-fil som man kan göra med en databas.

typ:

<textarea name="column1" cols="40" rows="10"><%=RS("column1")%></textarea>

Alltså att man kan uppdatera och redigera text-filen.

Är det möjligt? Någon som har lust att förklara hur man kan hämta ur text-filen?

Medlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Sök på FSO så kommer du nog att hitta någ'e.

Medlem sedan juni 20022 599 inlägg

Om det är en komma- eller tab-separerad textfil så kan du koppla dig mot den som mot vilken databas som helst. Skillnaden är bara att du anger Microsoft Text Driver som drivrutin.

Exempel: http://www.eggheadcafe.com/articles/20020108.asp.

Tack för svaren grabbar, har försökt som JesperT sa att söka i forumet. Men hittar inte riktigt svaret,

Niko din länk var intressant, men just nu är jag ute efter att hämta och redigera.

Typ

HIF - GAIS 2-0
IFK - ÖIS 5-0
osv...

Jag fortsätter söka..........

men just nu är jag ute efter att hämta och redigera.

Låter isåf som ett fall för XML.

<resultat>
<match>
<hemmalag>HIF</hemmalag><bortalag>GAIS</bortalag><hemmamal>2</hemmamal><bortamal>0</bortamal>
</match>
<match>
<hemmalag>IFK</hemmalag><bortalag>ÖIS</bortalag><hemmamal>5</hemmamal><bortamal>0</bortamal>
</match>
</resultat>

Ladda sen filen i ett MSXML2.DOMDocument. Den stödjer både hämtning och redigering.

Detta blev grekiska för mig, xml. Vet vad det är men har bara tittat med stängda ögonlock.

Vet inte hur det fungerar alltså, men nu har jag öppnat ögonen.

Anledningen till att jag jobbar med en text-fil är för att sedan styr text-filen en APPLET!

Alltså jag matar in informationen efter hand.

idag.

HIF - GAIS 2-0
IFK - ÖIS 5-0

imorgon

DIF - ÖSK 0-1
MFF - KFF 2-0

osv.

Kan fortfarande xml vara lösningen?

Kan fortfarande xml vara lösningen?

Det beror ju så klart på om det är du som skrivit appleten. Har du det så kan du ju ändra koden i den till att parsa XML. Annars är du låst till det format du använder nu.

Nej, jag har inte själv skrivit appleten. Tyvärr skall man kanske säga. Oj, antingen får jag leva med faktumet att redigera filerna lokalt eller skriva om appleten till en asp-fil istället.

Men det lär nog ta ett tag, kunskaperna är lite för klena för det.

Länken visar appleten som jag pratar om:
http://www.mbovin.com/ts/allsv.html

Gillar appleten då man kan få ut ganska mycket information och även historik. Har inte hittat lösningen på större databaser och kopplingarna, som gör det möjligt att skapa förutsättningarna för ett sådant script.

Uppskattar verkligen att du tar dig tiden att hjälpa mig.

Tack Niko!

En applet som ligger på klienten kommer aldrig (av brandväggsskäl) att kunna uppdatera nånting på servern (oavsett om det är en textfil eller en databas). I så fall måste du skriva ett interface i form av ASP-sidor och låta appleten "surfa" internt mot dessa. Men eftersom du inte har koden till appleten så är ju den vägen stängd.

Återstår bara två varianter:

1. Låt appleten sköta presentationen och skriv en separat ASP-sida som sköter uppdateringarna via File System Objektet. XML är inte nån lösning i detta fallet eftersom appleten förväntar sig ett givet format på textfilen.

2. Skippa appleten helt och välj en vanlig HTML-baserad presentation med en databas (eller XML) i botten.

/red. Jag såg nu att källkoden till appleten ingick och isåf har du fler alternativ men de kräver hyfsade kunskaper i Java.

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)