webForumDet fria alternativet

Tidsinställd händelse

3 svar · 271 visningar · startad av Riri

RiriMedlem sedan dec. 2000182 inlägg

Hej!

Hur gör man för att en händelse skall ske vid ett visst klockslag eller datum? Vill tex. att ett mail skall skickas ut till användaren om:
Senaste besöksdatum + 10 > Dagens datum

Men detta är bara ett exempel, det finns massor av gånger jag egentligen skulle vilja använda mig av tidsinställda händelser, rensning av data i Db, mail vid födelsedag mm...

Skall man skapa en komponenet som hela tiden ligger och kollar datum/tid eller (måste ju ta hur mycket kraft som helst)? Eller finns det någon standard lösning?

Ytterst tacksam för svar då denna fråga "kliat" mig länge...

MVH
Riri

fredrikMedlem sedan dec. 19991 072 inlägg

Du skulle ju kunna använda "schemaläggaren" och skapa en händelse som startar din asp-fil. Då kan du ju själv bestämma när den ska köras.

------------------
Fredrik Klarqvist
fredrik.klarqvist@swipnet.se
http://server.webwerkstaden.se/fredde/

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Hej!

Om du har din egen server och använder dig av MS SQL Server 7.0 kan du ställa in där m.h.a. SQL Mail vad som ska hända på ett klockslag eller datum.
Kolla in http://www.command.nu/sqlserver.html
Jag har lagt upp lite info om just MS SQL Server 7. där, mest text från ASPSweden.com

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Du kan göra en "specialare" som jag har gjort vid ett par tillfällen.
Låt systemet själv fixa det med hjälp av besökarna.
Skapa ett script på en sida som besöks minst en gång om dagen (helst inte default och de vanligaste "fram" sidorna)
Låt skriptet på den sidan göra en liten avstickare, föst kolla en variabel om uppdatering behövs, sedan kolla datum mot ett datorn på servern eller i databasen, skicka mailen, gör uppdateringar osv. Sätt sedan en variabel så att inte alla besökare "triggar" händelsen.

Ska skriptet göra mycket kan det bli prestandaproblem för just den besökare som råkade trigga händelsen, men man kan komma undan genom att låta ett javascript starta uppdateringsscriptsidan vid sidan om i tex en ram utan innehåll.

Har man en bra mailkomponent, så skickar den mailen i en separat tråd som inte belastar den "stackars" besökaren som triggade händelsen.

/T

--------------------->8 klipp här

[Redigerat av Toonster den 13 dec 2000]

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)