webForumDet fria alternativet

SQL-problem

5 svar · 297 visningar · startad av Mango

MangoMedlem sedan juni 200062 inlägg

God morgon!

Jag undrar om det är nån som kan hjälpa mig med att visa hur jag ska skriva i SQLen för att få fram antal nya meddelanden ur databasen.

Jag har en kod som jag hittat här som plockar fram antalet för alla meddelanden till en viss person. Nu vill jag även ha en kod som plockar fram alla nya meddelanden men jag vet inte hur SQLen ska se ut. Mitt fält heter fStatus (datatyp text) och olästa meddelanden har status 1.

set number = objConn.execute ("select count(*) as antal from tblMessage WHERE fId ='"& ID &"'")
allMessage = number("antal")
SebbeMedlem sedan jan. 20032 285 inlägg

Det här funkar nog:

strSQL = "SELECT COUNT(*) AS antal, (SELECT COUNT(*) FROM tblMessage t1 WHERE fStatus = 1) FROM tblMessage t2 WHERE fId = '" & ID & "'"
Set number = objConn.Execute(strSQL)
allMessage = number("antal")
newMessage = number(1)

Men dock skulle jag råda dig att inte ha ID-tal i fält av typen text. :)

Hej Sebbe!

Nu har jag testat koden och det fungerar att plocka fram de nya meddelandena men den plockar fram alla meddelanden oavsett vilket ID de har. Eftersom jag inte får nåt felmeddelande så vet jag inte vad som felar. Har du nån ide?

Hej igen!

Eftersom jag använder användarnamnet som ID och det består av kombinationer av siffror och bokstäver så måste jag väl ha ID som text i db.

SebbeMedlem sedan jan. 20032 285 inlägg
strSQL = "SELECT COUNT(*) AS antal, (SELECT COUNT(*) FROM tblMessage t1 WHERE fStatus = 1 AND fId = '" & ID & "') FROM tblMessage t2 WHERE fId = '" & ID & "'"

Hej och tack för hjälpen. Nu fungerar det.

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)