Hej!
Ta en titt på http://www-lexikon.nada.kth.se/skolverket/sve-eng.shtml . Där finns ett lexikon (förvisso i cgi).
Testa att i rutan skriva i undervissning - alltså felstavat. En ruta kommer du upp där det står "Ordet undervissning fanns inte i ordlistan. Det närmaste ordet är: undervisning".
Hur fungerar detta? Hur ser ett sådant senarie ut i ASP? Gör man det direkt i SQL? Någon som vet?
Tack på förhand!
aljMedlem sedan sep. 2002538 inlägg Något krångligt, men enda jag kommer på nu är väl att skriva en sjuhelvettes massa Select Case satser för vanliga stavfel, t.ex.:
Dim strang
strang = Request.Form("SokOrd")
Select Case strang
Case "ajg"
strang = "jag"
End Select
Detta är dock otroligt opraktiskt men fungerar ju om det är vissa ord man ofta skriver fel.
Sedan kanske man kan använda RegExp. för att göra detta exempel lite bättre..
Hehe! :)
Jag har annat att göra än att skriva en massa Select Case-satser! :e
Tänkte mer att man kanske kunde skulle kunna fixa fram det direkt ifrån sql?
Men borde man inte kunna ha något som känner av det ord som är mest likt det? Säg att jag har 100 ord i databasen och skriver in ett ord. Borde man inte kunna göra så att den tar det ord i databasen som är mest likt det?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Det jag kommer att tänka på på en gång är funktionen Soundex i SQL Server. Sök och du skall finna. :)
Mvh,