Det låter som att du inkluderar adovbs.inc i båda filerna? That's a no-no.
Helst ska du inte inkludera den filen alls, utan bara definiera de konstanter du använder, eller direkt använda konstanternas värden i koden.
Mvh
4 svar · 247 visningar · startad av SannyW
Får detta när jag includerar en under sida till huvudsidan.
Undersidan funkar om jag kör den för sig själv, men inte med include. Någon som har en aning om vad som kan vara fel?
Feltyp:
Kompileringsfel i Microsoft VBScript (0x800A0411)
Namnet har omdefinierats.
test.asp, line 97, column 6
Const perSida = 6
-----^
Det låter som att du inkluderar adovbs.inc i båda filerna? That's a no-no.
Helst ska du inte inkludera den filen alls, utan bara definiera de konstanter du använder, eller direkt använda konstanternas värden i koden.
Mvh
Okey, jag upptäckte att jag använde paging som stör varandra då jag har en huvudsida som använder include till undersidorna.
Men det om att inte inkludera adovbs.inc var intressant, vet du var det finns lite mer fakta om det. Det med att sätta in konstanternas värde direkt i koden. Känns lite långt borta! :)
Det är inte kul att vara nybörjare.............. Tack för all hjälp hittills @nders.
Flyttas från SQL till ASP
Nu såg jag inte att det var konstanten perSida som du fick felmeddelandet på, den är ju helt klart självdefinierad.
Om du använder Const för att definiera en konstant kan du bara göra det en gång. Konstanter är just konstanta, deras värde ändras inte.
Om perSida ska användas på olika sätt och ha olika värden för huvudsida / includesida, kan du använda den som en vanlig variabel, och ta bort nyckelordet Const. Då kan den också få ett nytt värde.
Ang. mitt övriga "svammel" i mitt förra inlägg, så är det nog inte applicerbart i det här fallet, så bortse från det. Så länge.
Och, det är ju när man är nybörjare det är roligast, för då lär man sig mest! :bire
Mvh,