webForumDet fria alternativet

Nu är jag redo...tror jag..=)

ASP

8 svar · 186 visningar · startad av JAreMANNEN

Medlem sedan aug. 20002 272 inlägg
Frågan#1

Hallå..
Nu har jag inhandlat 2st böcker om ASP!!
Den första som jag har läst ca 170 sidor i är SAMS - Lär dig ASP 3.0 på 3 veckor, den andra är Active Server Pages 3.0 för professionella från Wrox. Lär man sig mkt på det tro..? Vad har ni andra läst för böcker? Och hur läser ni..
Läser ni igenom hela boken och sen använder den som hjälp eller lär ni er allt samtidigt som ni läser den.. :q

Jag själv läser och stannar till för att förstå, inte alltid för att lära mig utan förstå vad som sker...
Är det en felaktig inlärning tror ni..?

------------------

Vad gör Göran då, vad gör Göran då?

E-post

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

tjö!

wrox-boken är störtbra. :)

själv använder jag böcker mest som referens, men läser ofta hela kapitel.

men, jag läser inte från pärm till pärm, utan mer funktionsvis.

jag tycker du gör rätt. vet du inte vad som händer kan du bara använda de speciella testfallen som boken ger.

------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
that's what brian boitano would do!</A>

Medlem sedan aug. 200026 inlägg

jag har aldrig inhandlat någon bok om ASP eller något sådant. har lärt mig det helt själv. från grunden och allt.. Enligt mig själv så är detta bättre eftersom jag är mycket säkrare (?) på saker än dom som bara skriver av kod i en bok och inte förstår allt som händer. Visst kan det jag säger vara fel, men jag har lärt upp många som har inhandlat böcker och vad jag har märkt av dessa är att jag tycker som suger häst pung. Så om jag får säga det så föreslår jag att man försöker själv. :)

kalaspuffar på er allihop!

Medlem sedan aug. 20002 272 inlägg

Enligt mig själv så är detta bättre eftersom jag är mycket säkrare (?) på saker än dom som bara skriver av kod i en bok och inte förstår allt som händer.

Ja, men hallå...du har lärt dig helt utan böcker..!? Men du måste juh har läst någon sorts litteratur för man vaknar inte bara en dag och sedan kan ASP! Så du måste väl ha läst typ Webstudios lektioner och sådana andra resurser som finns på internet..!?

Jag tror att det som står på nätet oxå tas upp av böckerna..eller?

------------------

Vad gör Göran då, vad gör Göran då?

E-post

nja.. jag fick några exempel på www.aspsweden.com (www.aspalliance.com eller va dom hette då).. Å sen gick jag igenom varje rad för sig, å lärde mig vad dom gjorde.. har inte läst en enda rad littratur som handlar om ASP

Medlem sedan okt. 2000238 inlägg

Man lär sig nog bäst om man själv får sitta och prova sig fram och testa vad varje liten grej gör och hur man kan använda den.
Jag köpte två stycken asp-böcker. lär dig asp2.0 från sams och docendos svarta asp-bok. Jag läste sams bok ett tag men gav upp den, eftersom jag inte fattade vad sjutton författaren menade med det han skrev. man fick inga förklaringar till varför man skrev så och så, utan bara til den färdiga kodens helhet. Fattade inte ett skit....
Docendos var däremot bra som en grund. Böcker fungerar nog bäst som en början på en grund och som referenser....

//McMiller

------------------
www.jelly-head.net ---- Din nya nöjesguide!!!

Medlem sedan mars 20001 266 inlägg

Det bästa, tycker jag, är att bestämma en sak man vill göra, exempelvis ett publiceringssystem. Man kan då enkelt hitta ett färdigt sådan på internet. Till detta system bestämmer man sig sen vad man vill ha extra. Man lär sig då att förstå vad som händer, och lär sig också att lägga in eget.
Så tyckte jag var bra iaf.

Andreas

Jo, jag brukade också göra så ibland..
Men då sönderdelar jag scriptet totalt och ofta gör om det totalt också..

kalas på er allihop..

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Har även jag två böcker om ASP, "ASP - Active Server Pages" av Erik Ronneby (Docendo) och "Active Server Pages och databaser på Internet". Den sista köpte jag först, en bok som jag inte förstod mycket av, var lite för opedagogisk. Men Docendo-boken var helbra, tog visserligen ett tag men sen satt det ;)

Så kan man ingen ASP, eller har väldigt lite/ingen programmerings-erfarenhet så rekommenderar jag den starkt! Billig är den också ;)

------------------
"Moral är bara en fråga för människor som inte redan befinner sig i helvetet" - Wally

[Redigerat av casca den 09 dec 2000]

251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)