webForumDet fria alternativet

Querystring och javascript

2 svar · 250 visningar · startad av Mango

MangoMedlem sedan juni 200062 inlägg

Nu har jag kört fast igen. Hoppas på ytterligare hjälp av alla duktiga här.

Jag har en databas med nyheter som visas i korthet på en sida. Där har jag även en länk till en popup där man ska kunna läsa resten av texten. Eftersom det finns fler än en nyhet så loopar jag fram dem från databsen och lägger ett id i en querystring i ett javascript som ska öppna popupen. Jag har fått det att fungera men det är alltid id1 som skickas med.

function news(){
	window.open("news.asp?ID=<%=rs2("fId")%>", "news", "scrollbars=auto,height=230,width=300", "target=NySida") 
	}

<%Do Until rs2.EOF%>
<B><%=rs2("fDate")%></B>
<BR><%=rs2("fTextShort")%>
<BR><%=rs2("fId")%><BR><a href="javascript:news()">Läs mer här >>></A>
<BR><BR><%rs2.MoveNext 
Loop%>

Jag tror jag fattar varför det inte fungerar då jag på nåt sätt måste loopa värdet i querystringen i javascriptet oxå men har ingen aning om hur man gör det.

Någon som vet och kan hjälpa?

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Gör om javascriptfunktionen så den tar en parameter, som du sedan skickar med då du kallar på den.

function news(id){
	window.open("news.asp?ID=" + id, "news", "scrollbars=auto,height=230,width=300", "target=NySida") 
	}

sedan:

<%Do Until rs2.EOF%>
<B><%=rs2("fDate")%></B>
<BR><%=rs2("fTextShort")%>
<BR><%=rs2("fId")%><BR><a href="java script:news(<%=rs2("fID")%>)">Läs mer här >>></A>
<BR><BR><%rs2.MoveNext 
Loop%>

Red: tänk på att javascript i länken skall vara ihopskrivet. Det är forumet som delar upp det av någon anledning.

Mvh

MangoMedlem sedan juni 200062 inlägg

Det fungerar! Tack så hemskt mycket för hjälpen. Ni är toppen här!!!!!!

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)