webForumDet fria alternativet

död session

3 svar · 186 visningar · startad av erka

erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Hej!

Jag har gjort en liten webshop och har tänkt att varukorgarna (som lagras i en db) ska tas bort när användar session bryts, alltså när han inte gjort något på 20 minuter. När man fullföljer ett köp så tas de bort, men om man inte fullföljer så lagras ju massa varor i databasen som inte behöver vara där.

Tänkte att när sessionen avslutas så ska de varorna som han kanske lagt i sin korg tas bort från korgdatabasen ? vart ska jag lägga den ? Går det att göra så ?

Svara gärna med lite kod exempel och utförlig förklaring..

Tack på förhand

------------------
------------------------
www.trenchcoat.se/erik/
- gillar du oxå film?
------------------------

BenganMedlem sedan juni 2000690 inlägg

Nåt direkt exempel kan jag inte ge men principen är rätt enkel.

Oftast brukar man väl ha en temporär tabell i databasen som fylls på under besöket och efter fullbordad beställning så kopieras det över till den slutgiltiga tabellen och raderas i den temporära.

För att då radera i den temporära om besökaren ej fullföljer så lägg en kod som raderar detta i global.asa filens Sub Session_OnEnd.

------------------
MvH
/Bengan
www.bengan.com
"Your mouse has moved. Windows will now restart to accept the changes."

PatrikBMedlem sedan mars 20002 836 inlägg

Hello,

en lösning hittar du här: http://www.idg.se/mikrodatorn/webbmastern/md9902/

En annan är att spara alla uppgifter om den "temporära korgen", dvs när ej en beställning har genomförts, i en cookie. På så sätt slipper du en "massa" belastning på servern

cya,

------------------
'*********************
Response.Write("PatrikB")
Response.End
'*********************

EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg

Eftersom du snackar om en LITEN databas kan du kanske använda dig av en enkel hemmagjord lösning. Jag antar att du har ett litet administrationsverktyg...

Eller så kan du helt enkelt ha en sida som du bokmärker och som, när endast du surfar till den, tar bort alla poster med tidigare datum än gårdagens!

Jag har en liknande lösning och hittils har jag låtit posterna legat kvar. After all, it's not a big deal. Om man inte har en stor shop och det har du ju inte!

/ jakob

------------------
Life is a bitch... and then you marry one.

[Redigerat av Eclipse den 04 dec 2000]

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)