mikael_aMedlem sedan mars 2000475 inlägg hej,
jag försöker att hämta data i en data bas, där den är lika med ett visst datum.
<%
Set Connection = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connection.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ="& Server.MapPath("/databas/film_nyheter.mdb")
SQLStmt = "SELECT * FROM film_nyheter WHERE datum BETWEEN #2000-01-01# AND #2000-01-31# order by vecka"
Set RS = Connection.Execute(SQLStmt)
%>
men den tar med allt i databasen, jag vill bara att den skall visa allt i januari.
hur går jag tillväga för att skippa året 2000, så att den bara visar januari, oberonde vilket år det är?
och hur visar jag data beroende på vilken månad det är, om det som idag är december månad och jag bara vill visa december månads data..
nu har jag krånglat till det..
ursäkta
------------------
Micke & Annas Sajt
micke@micke-anna.nu
Jag har aldrig gillat SQL's egna commando. testa:
<%
Set Connection = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connection.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ="& Server.MapPath("/databas/film_nyheter.mdb")
SQLStmt = "SELECT * FROM film_nyheter WHERE datum > '2000-01-01' AND datum < '2000-01-31' order by vecka"
Set RS = Connection.Execute(SQLStmt)
%>
hoppas det funkar
[Redigerat av Patrik Gustafss den 02 dec 2000]
AndieeMedlem sedan mars 2000167 inlägg Borde det inte bli:
SQLStmt = "SELECT * FROM film_nyheter WHERE datum > #2000-01-01# AND datum < #2000-01-31# order by vecka"
eftersom det är datum?
------------------
<A HREF="http://andiee.cjb.net
"I" TARGET=_blank>http://andiee.cjb.net
"I</A> met my maker, I made him cry"
mikael_aMedlem sedan mars 2000475 inlägg jo, men om jag bara vill visa datan för januari oberoende vilker år det är, tar jag bara bort 2000?
och om jag bara vill visa data som hör till aktuell månad? hur gör jag detta?
tex: om det är som idag december, så skall den bara visa data som tillhör december. och när det sedan blir januari skall den bara visa data so mtillhör januari, oberoende vilket år, bara vilken månad det är.
------------------
Micke & Annas Sajt
micke@micke-anna.nu