Hur ska man gå tillväga så att när man är inloggad och får ett ny meddelande så ska det komma upp en popup ruta, som här på wf, där den frågar om man vill läsa det. Om man vill så skickas man vidare till en sida där man kan läsa det.
Funderade på att man kanske kan lägga en kod i toppen på varje sida och när en sida laddas så kollar den av om det finns ngr nya meddelande. Om det finns så popup.
Är det svårt att göra detta?
Man kan kanske bygga vidare på detta?
<%SQL = "SELECT Count(*) From meddelanden WHERE Till LIKE '" & session("username") & "' AND Kolla LIKE '" & session("kolla") & "' "
Set RecSet = Connect.Execute(SQL)%>
Eller inte, vet inte alls hur jag ska bygga upp detta. :)
<%
SQL = "SELECT Count(*) as antal From meddelanden WHERE Till LIKE '" & session("username") & "' AND Kolla LIKE '" & session("kolla") & "' "
Set RecSet = Connect.Execute(SQL)
antal = recset("antal")
if antal <> 0 then
newmess = "[b]javakod här[/b]"
else
newmess = ""
end if
%>
<body <%=newmess%>
Kan inte javascript alltför bra.. men något "alert('du har <%=antal%> nya meddelande vill du läsa dom?')"
Varför använda LIKE? Utan % är de väl ganska meninglösa?
<%SQL = "SELECT Count(*) From meddelanden WHERE Till = '" & trim(session("username")) & "' AND Kolla = '" & session("kolla") & "' [b]AND olast = 1[/b]"
if not recset.eof then
%>
<script>
<!--
alert('Du har fått ett nytt privat meddelande!');
//-->
</script>
<%
end if
%>
Huruvida du får Ok och Avbryt i popupen, det får du fråga snubbarna/snubborna i JavaScript-forumet om.
Men det som är konstigt är att den koden jag postade först har jag kopierat direkt ifrån startsidan och där funkar den koden, jag trodde man var tvungen att ändra om lite i den eftersom med den koden kan man ju skriva ut om man har ngr meddelande eller ej med <%=RecSet.Fields(0)%>.
Är inte så bra på felmeddelanden, men kan det bero på att olast inte är av typen tal? Har bara sett engelska felmeddelanden innan. ;) Annars verkar det nog vara så att olast inte finns, som OveRRidE sa! :)
Och 'kolla' är ifall användaren har läst den eller ej? Text-typ?
<%SQL = "SELECT Count(*) From meddelanden WHERE Till = '" & trim(session("username")) & "' AND kolla = 'no' "
if not recset.eof then
%>
<script>
<!--
alert('Du har fått ett nytt privat meddelande!');
//-->
</script>
<%
end if
%>
276 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2