webForumDet fria alternativet

sortera bort "

8 svar · 242 visningar · startad av Picklezz

PicklezzMedlem sedan jan. 2002414 inlägg

Har en kompis som behöver lite hjälp...har inte fått någon närmare beskrivning mer än att om man använder "-tecken så försvinner all text efter första "-tecknet i en sträng...tror det är när han lägger in i databasen, tror det är SQL-databas...

får nog mer info ikväll...men det verkar som om det är SQL problem...

han vill tillåta html så jag kan ju inte använda server.HTmLEncode(str) för att avhjälpa det....

någon som vet nått annat sätt??

MVH Gabriel Medina

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Det skulle vara trevligt med en bättre felbeskrivning och eventuellt lite kod. Det är inte när värdena skrivs till inputrutor som det klipps vid citationstecken?

Man kan alltid replacea " till " och sedan tillbaka till " om det nu skulle vara databasen som är problemet (vilket jag har mycket svårt att tänka mig.) Om det bara är vid utskrift till value-attribut i inputrutor / liknande:

<input type="text" value="<%=replace(str, """", "&amp;quot;")%>">

Mvh,

EitrazMedlem sedan sep. 2002366 inlägg
pos=InStr(text,"""")
If pos > 0 Then
	text = Left(text,pos-1)
End If

Ska det bara göra så?
Har inte testat koden.

har tyvärr ingen kod nu men det är som så att när man matar in texten så trycker man på nästa...sen på den sidan så visas det som användaren har matat in...allt ser ut som det skall...sen trycker man på skicka för att lägga till det i databasen...det är nånstans där påvägen som all text efter "-tecknet försvinner...

hoppas nån upplevt ett liknande problem och kan ge lite hjälp...

MVH Gabriel Medina

SebbeMedlem sedan jan. 20032 285 inlägg

När du lägger in det i databasen kanske du ska skriva:

strSQL = "INSERT INTO tabell (kolumn) VALUES ('" & Replace(Request.Form("fält"),"'","''") & "')"

nja då kommer den kanske att byta ut

<FONT COLOR="red">

dom också o det vill jag ju inte...

m_soderlundMedlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Eller varför inte göra en enkel funktion, för användning på flera olika sidor? Det är väl smartast.

<%
Function Fix(str)
str = Replace(str,"'","''")
Fix = str
End Function
%>

Funktionen anropas så här:

<%
Dim liteText
liteText = Fix(Request.Form("falt"))
%>

Sedan kan man ju bygga på funktionen med många fler grejor, beroende på vad den ska användas till. Det kan exempelvis vara bra att ta bort inledande och avslutande mellanslag i en sträng, med Trim(), kan vara bra att köra en Server.HTMLEncode ibland också. :)

/r Upptäckte att jag svarade på fel sak, men kom i alla fall ihåg att använda funktioner ifall om du ska utföra samma sak på flera sidor. :)

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Det låter som....

@nders skrev:

Om det bara är vid utskrift till value-attribut i inputrutor / liknande:

<input type="text" value="<%=replace(str, """", "&amp;quot;")%>">

Mvh,

Det låter som mellanpostning, återvisning i input-fält och sedan posta vidare. Jag efterlyser bättre felbeskrivning.

Mvh,

anders:
ok...skall försöka fixa bättre kod eller be killen att själv spana in detta forum...

MVH Gabriel Medina

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)