webForumDet fria alternativet

alert vid redirect

ASP

40 svar · 561 visningar · startad av Qimen

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg
Frågan#1

Hej

Har så att när man lagt till en kompis till sin lista åker man automatiskt vidare till en sida. Hur gör så att när jag kommer till den nya sidan ska det komma upp en javascript alert med ett meddelande.

Detta är slutet av koden:

RecSet.Close
Connect.Close
Set RecSet = nothing
Set Connect = nothing

Response.Redirect "hepp.asp"
%>

Alltså precis före redirecten tänkte jag mig.

:)

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Redirecten sker ju i asp innan du kommer till den nya sidan. På den nya sidan får du lägga in en javascript-alert, exempelvis i bodytaggens onload-event.

mvh

Jo men då kommer ju det meddelandet varje gång man går till den sidan :l

Använd en querystring?

Response.redirect "sida.asp?foo=bar"
<%if request.querystring("foo") = "bar" then %><body onload="alert('wääää');"><% end if %>
Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg
Response.Redirect "hepp.asp?ShowAlert=1"

På alert sidan kan du lägga:

<%if request("ShowAlert") then %>
<script>
alert('Whatever!');
</script>
<%end if%>

fast lite snyggare

Skulle iofs kanske funka men då får jag ändra vilken sida man ska komma till eftersom man redan redirectas till en sida med querystring

Jag trodde det gick att lägga till det i asp koden.
Men sen man kan ju även göra att man åker vi en sida, där alerten kommer och så redirectas man därifrån också
Skulle det funka?

Du kan ju ha flera querystrings på en gång. Det borde väl inte vara ett problem?

Förstår inte riktigt hur du menar att det blir problem.

Hur gör man för att ha flera querystrings då?

Response.Redirect "hepp.asp?ShowAlert=1&AnnanVariable=3&EnTillVariabel=Foo&ochEnTill=wwwww"

Hum det förvirrar en lite. Den querystring jag använder nu ser ut så:

Response.Redirect "friends.asp?id="&Session("id")&""

Alltså, vill du sända med flera variabler i en querysatring så är det bara att lägga på dem med ett & tecken mellan varje.

Response.Redirect "friends.asp?id=" & Session("id") & "&ShowAlert=1"

Fast jag undrar lite, vad har du sparat i Session("id")? Du behöver ju inte sända det med querystringen, det finns ju i Session på nästa sida med. Sessionen håller i din data hela tiden tills den timeoutar eller du dödar den med kod.

Jo men till den sidan friends kan ju andra komma också och den måste ha ett värde i querystringen för annars vet den inte vilken data som den ska hämta. Och skulle jag inte ha det så hade man ex. inte kunnat besöka andras sidor.

Tack för koden det funkar fint nu :)

Du missförstår. Du behöver inte skicka i querystring om värdet ligger i en session, då är värdet ändå tillgängligt på mottagande sida.

fast nu kan man ju besöka andras sidor, det är ju bara att förhand skriva in sökvägen och byta ut siffran i id...

Ja, men det ena utesluter väl inte det andra? Pseudo:

if id skickas i querystring then
    ' va kul!
else
    ' nähä, då tar vi sessionsvärdet istället
end if

Liksom det som är meningen, du ska kunna besöka andras sidor. Och försöker man fuska genom att pilla i adressen så går inte det heller då sessionen måste stämma överens med mera.

Då förstår jag ännu mindre varför du ska ha det värdet i querystring.

Men om jag inte har värdet i qs så vet den ju inte vilken data den ska hämta. Visst jag kan ju hämta ifrån sessionen men då kan man ju inte kolla på andras info eftersom den sidan bara hämtar sessionen.

Men om du skickar sessionsvärdet i querystring så är ju querystringvärdet detsamma som sessionsvärdet i alla fall? Då faller ju själva anledningen till att använda sessioner, om du ändå håller på att skicka värdena fram och tillbaka. :q ? :q

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)