Frågan 2 apr. 2003 08:55 #1 Hej!
Har en fråga angående aktiveringsmail som man ibland får när man registrerar sig på div. sidor.
Är nyfiken på hur det fungerar..
Man fyller altså i sina medlemsuppgifter på sidan.
Sen får man ett mail med en aktiveringslänk som kan se ut typ såhär: http://www.sidan.com/activate-member/2bxJOSD345ii32
Hur fungerar det egentligen??
Detta är ju ingen specifik ASP-hantering, har även sett i PHP.
Men eftersom det är ASP som jag kan så valde jag att posta det här.
Tack på förhand!
@nders Medlem sedan juni 2000 32 967 inlägg Tja... Anmälan läggs i någon sorts databas. Någon sorts fält som visar om användaren är aktiverad eller inte finns i någon sorts tabell, tillsammans med någon sorts unik identifierare. När man registrerar sig läggs data in i en tabell, fältet aktiv sätts till 0. När någon besöker länken med bifogad unik identifierare sätts fältet aktiv till 1.
Det är inga konstigheter.
(Dessutom; generella frågor som denna passar bättre i något annat forum, som i det här fallet Webbutveckling - övrigt .)
Mvh,
okej..
MEN som det verkar vara ibland är unika mappnamn...
Skapas det en mapp med en fil (default.asp) som redan har rätta värden då?
Och när man besöker den sidan så sätts Aktiva fältet till 1...
Tack för hjälpen!
O OveRRidE Medlem sedan feb. 2001 12 078 inlägg Länken borde nog inte se ut som du skrev den ovan, jag förstår inte meningen med att ha en katalog för varje användare på servern. ;)
Istället borde den se ut som nåt sånt här: sidan.com/activate-member/activate.asp?id=2bxJOSD345ii32
OveRRidE skrev:
Länken borde nog inte se ut som du skrev den ovan, jag förstår inte meningen med att ha en katalog för varje användare på servern. ;)
Istället borde den se ut som nåt sånt här: sidan.com/activate-member/activate.asp?id=2bxJOSD345ii32
jo, du har naturligtvis helt rätt, men i vissa fall så ser den faktiskt ut som jag beskrev oven.. ;)
O OveRRidE Medlem sedan feb. 2001 12 078 inlägg
JAreMANNEN skrev:
OveRRidE skrev:
Länken borde nog inte se ut som du skrev den ovan, jag förstår inte meningen med att ha en katalog för varje användare på servern. ;)
jo, du har naturligtvis helt rätt, men i vissa fall så ser den faktiskt ut som jag beskrev oven.. ;)
Det är sant, men det gör ju inte det till den optimala lösningen för dig. ;)
@nders Medlem sedan juni 2000 32 967 inlägg Vi har egna 404-sidor som plockar upp allt som står där och gör något lämpligt med informationen. Du behöver alltså inte ha egna mappar för alla användare.
Mvh
R Rasjo Medlem sedan jan. 2003 24 inlägg är det någon som vet om det finns ett sådant gratisscript någonstans?