webForumDet fria alternativet

befintlig veckodag annan färg

ASP

11 svar · 478 visningar · startad av Gimbo

Medlem sedan dec. 20001 626 inlägg
Frågan#1

Tja,

Jag listar olika grejer beroende på dag (visas under en 5dagars period), dvs så här:

Måndag
-blabla
-blabl

Tisdag
-blabl
-bla

Onsdag
-assa

.
.
osv till fredag, texten som står under en veckod läser jag in från databasen medans själva veckodagarna är fasta i asp sidan. Jag undrar hur man kan göra så att man listar saker på detta vis från databasen, och att befintlig dag får en annan färg, blir röd exempelvis??

Medlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Är veckodagarna inte dynamiska så kommer det nog att bli svårt.

ok, men hur tycker du att databas strukturen borde se ut om jag vill lista saker på följande sätt och för att få detta att fungera??

Ligger det dynamiskt så kan du göra en liten if sats:

do while not recset.eof
if recset("datumfältet")=WeekDayName(WeekDay(Date)) then color="#FF000" else color="black"

Response.write "<div style=color:"& color &";>"& WeekDayName(WeekDay(recset("datumfältet")) &"<div><br>"
recset.movenext
loop

jo men det där gäller bara veckodags namnet, men alltså jag vill att veckodagsnamnet och det som är listat under ska ha en annan färg. Har du ingen idé på hur databas kolumnerna borde se ut för att åstakomma detta, tror min databas struktur är lite för amatörmässig, då jag har måndag, tisdag, onsdag.... som kolumner och därefter listar jag de under en statisk veckodag?

Ja, det verkar inte helt bra strukturerat... men, men.
Du kan du lägga vad som helst mellan divtaggarna:

Response.write "<div style=color:"& color &";>"& WeekDayName(WeekDay(recset("datumfältet")) & recset("textfältet") &"<br> Annan text....<div><br>"

oke man tackar för hjälpen JesperT din kod lär nog komma till nytta, e re ngn annan som kan hjälpa mig med en smartare databas struktur??

weekno=38
y=2003

startdate= y & "-01-01"
Do Until DatePart("ww", startdate, 2, 2) = weekno
	startdate = DateAdd("d", 1, startdate)
Loop

if weekday(startdate, vbMonday) > 1 then  startdate = dateadd("d", -(weekday(startdate)-2), startdate)

Response.write "v." & weekno & "<br>"

Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source="& Server.mappath("veckobas.mdb")

For d = startdate To DateAdd("d", 6, startdate)
	Response.write day(d) & " " & weekdayname(weekday(d)) & "<br>"
		SQL_hitta = "SELECT * FROM tabellen WHERE xdatum=#"& d &"#"
		Set Rec_hitta = Conn.execute(SQL_hitta)
			Do Until Rec_hitta.eof
				response.write Rec_hitta("ftid") & "-" & Rec_hitta("ttid") &" " & Rec_hitta("rubrik") &"<br>"
			Rec_hitta.movenext
			loop
		Set Rec_hitta = nothing
	response.write "------------------------------------<br>"
startdate = DateAdd("d", 1, startdate)
next

soft, men jesper det löste inte problemet ändå. Så här är det alltså, jag har en huvud meny på sidan:
[Meny]
meny1
meny2
meny3

dessa har jag loopat från databasen m h a querystring så bestäms innehållet i respektive meny, när man klickar på meny1 så skall det listas:
måndag
-blabla
-balbal
tisdag
-blabl
onsdag
-böaabl
-blabla
.
.
.
detta skall listas på själva sidan, det samma gäller för meny2, meny3 osv, alla ska innehålla dagarna fast det som ska stå under dagarna ska vara dynamiskt.
Någon smart databas struktur för detta??
därefter skall den aktuella dagen vara röd

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

Själva färgsättningen kan du väl lösa med en funktion som du kallar på, typ:

<%
function color(dagen)
If dagen = WeekDayName(WeekDay(Date)) then color="#0C1C64" else color="black"
End Function
%>

<div style=color:"<% =color("fredag") %>">Fredag<br>
Massa mojs från databasen
<br> Annan text....<div>

Denna variant färglägger allt, även fast det är tämligen statiskt.

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

Angående din databasstruktur, jag förstår inte riktigt hur du har det nu. En kolumn för varje veckodag säger du. Hur gör du med datum eller veckor, hur håller du isär det hela?

om vi bortser från min amatörmässiga databas struktur, hur skulle du rekomendera att göra för att få en smidig databas struktur??

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)