webForumDet fria alternativet

Rekord i sessioner...

ASP

4 svar · 169 visningar · startad av Bengan

Medlem sedan juni 2000690 inlägg
Frågan#1

Ikväll hade min sida plötsligt över 900 samtida sessioner, normalt ligger det på max 40-50... Har sett detta fenomen lite då o då.

Eftersom sessioner ju är beroende av cookiestöd så blir det en ny för varje sida som hämtas om man har det frånslaget. Men 800??? Fast räknar man alla sidor som databaserna kan generera så kommer man ju fort upp i det förstås...

Skulle tro att det antingen är en sökmotor som beter sig illa eller någon som försöker ladda hem hela siten med nåt program. Inte så lyckat på en dynamisk site ;)
Eller så är det väl nån j***l som kör nån bruteforce å vill komma in, heh

Vilket är troligast?

------------------
MvH
/Bengan
www.bengan.com
"Your mouse has moved. Windows will now restart to accept the changes."

Medlem sedan dec. 1999653 inlägg

hm... en fråga bara..?

hur ser du hur många aktiva sessions det finns? :e

------------------
nakoz
there is no such thing as sömn :)

Medlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Kolla statistiken, du har väl en sån? då kan du jämföra sessioner med hits, och se vilka sidor som accessas.

/T

------------------
public static void main()

Medlem sedan juni 2000690 inlägg

Det är väldigt simpelt att se...
Bara gör ett applikationsvärde som ökas med en vid varje Session_OnStart och minskas med en vid Session_OnEnd...

Naturligtvis så beror det sedan även på hur lång session timeout man har.

I min ovanframe kan man se detta värde. Har även satt den framen till att laddas om var femte minut för att hålla liv i sessioner så länge folk har sidan uppe i läsaren.

Toonster, ditt förslag är bra, får kolla i loggfilerna. Brukar endast bry mig om statistiken på unika besökare annars.

------------------
MvH
/Bengan
www.bengan.com
"Your mouse has moved. Windows will now restart to accept the changes."

Medlem sedan jan. 2000144 inlägg

Låter som om någon testar WebLoad eller liknande. Jag hade 18000 samtidiga användare när jag körde WebLoad mot min webbtjänst.

Prova gärna WebLoad 4.0 (http://www.radview.com/products/index.htm). Kan vara bra att veta hur grejjorna beter sig under belastning.

251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
121 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)