Återigen menar du om ASP-NET eller .NET i allmänhet
Ja, inte fan vet jag ;). Microsofts härliga akronymer, jag trodde (dumt nog?) att .NET var ett enterpriseramverk där ASP+ m.m ingick, men så enkelt var det alltså inte?
Jag har utvecklat en hel del Java applikationer, standalone och webbaserade
Ok, vad för slags applikationer har du då utvecklat? Har utvecklat enterpriseapplikationer med J2EE? Om inte så haltar din jämförelse eftersom .NET vill konkurrera med J2EE. Det är ingen slump att många system som kräver en robust arkitektur, stablitet och skalbarhet byggs med Java.
På vilket sätt menar du att Java är ett steg tillbaka från C++? Java och C++ används ju oftast till olika uppgifter, och har båda sina fördelar beroende på vad man vill göra.
+ Kompilerade (inte bara bytekod) komponenter, som man inte behöver registrera på servern.
Att bytekodskompilerade klasser skulle vara särskilt söliga är en myt. En viss prestandaförlust får man godta, men den är försumbar om man väger in plattformsoberoendet. Eftersom Sun inte sitter och tjyvhåller på Javastandarden som Satan i Redmont så innebär det att flera olika företag utvecklar JVM'er, vilket pressar upp prestandan.
+ Man kan skapa kommunikation mellan dessa komponenter, även placerade på olika servrar.
Oj, vad unikt. Det är inte direkt nytt. I J2EE heter komponenterna EJB och kommunikationen RMI.
+ Utökat stöd för transaktioner
Återigen, inte mycket nytt jämfört med vad som finns i Javastandarden och som faktiskt existerar i verkligheten och inte bara på ritbordet. JTA, JTS.
etc. etc.
.NET eller vad det nu må heta har säkert många bra ingående delar, men faktum kvarstår, det är inget nytt. Allt finns redan och används i verkligheten. Men om man gillar att låsa sig till en leverantör och en plattform så är det nog en bra lösning.
Hursomhelst, jag skapar gärna Javaapplikationer för en UNIX server, och gärna komponenter i C++ till en NT server, så JAG är plattformsoberoende!!
Jag med, jag skapar gärna applikationer både till Solaris, AIX, Linux, NT, Win98 och diverse andra OS i Java, så jag är också plattformsoberoende! ;)
------------------
"Common sense is the collection of prejudices acquired by age 18" - Albert Einstein
[Redigerat av sgtpepper den 23 nov 2000]