limponMedlem sedan sep. 2001175 inlägg Har lite problem med detta jag har aldrig varit inne på det här problemet förrut därför måste jag bara fråga.
Det är som så att jag har en lista i databasen.
År | Månad | Dag.
Säg jag har 2003 | 12 | 01.
Hur kan jag på enklast sätt kolla om det är en söndag lördag o.s.v
Typ jag vill kunna skriva ut dagens namn på sidan.
Hoppas ni förstår.
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Använd en kolumn med typen date (eller motsvarande). Om du har data lagrat med den typen så finns det inbyggda funktioner för att ta reda vilken veckodag ett datumvärde är. Dessa funktioner skiljer sig dock mellan olika dbms.
limponMedlem sedan sep. 2001175 inlägg Humm okej.
Jag förstår det finns ingen kod man kan använda generellt i asp för att få fram detta?.
Om man har 2003-03-03 t.ex.
Man tycker ju det borde gå o lösa.
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Klart det går.
response.write weekdayname(dateserial(rs("year"),rs("month"),rs("day")),vbFirstFourDays)
Du får kontrollera syntaxen själv...
limponMedlem sedan sep. 2001175 inlägg Okej tack, man lär sig nått nytt varje dag.
Tack igen.
limponMedlem sedan sep. 2001175 inlägg Feltyp:
Körningsfel i Microsoft VBScript (0x800A0005)
Ogiltigt proceduranrop eller argument.: 'weekdayname'
Får det efter den här strängen.
response.write weekdayname(dateserial(request.form("year"),request.form("manad"),right(request.form("dag"),1)),vbFirstFourDays)
Konstigt.. Tycker det borde stämma.
Försökte kika på.
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/script56/html/vsfctweekdayname.asp
Men fattade inte alltför mycket.
HJÄLP!
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Jag var lite snabb
response.write weekdayname(weekday(dateserial(request.form("year"),request.form("manad"),right(request.form("dag"),1)),vbMonday),vbMonday)
limponMedlem sedan sep. 2001175 inlägg Okej tack.
Konstigt att den skriver ut fel dag.
Testade att skriva ut 2003-02-02 den skrev lördag fast det skall vara söndag. Knepigt.
Iofs är det kanske någon iställning i IIS ?