Vilket är det vanligaste / lättaste sättet att ha dubbla språk på en sida?
Jag undrar alltså hur "Du" skulle lagt upp det i kodningen...
/Sebastian
6 svar · 187 visningar · startad av Rossifumi
Vilket är det vanligaste / lättaste sättet att ha dubbla språk på en sida?
Jag undrar alltså hur "Du" skulle lagt upp det i kodningen...
/Sebastian
Det beror ju på vilka språk du skall använda... och om de skall vara på server eller klienten...
------------------
It's not that I'm afraid to die. I just don't want to be there when it happens.
Kom hem till mig...
Du vill skicka besökaren vidare till en språkspecifik sida?
<%
Select Case LCase(Left(Request.ServerVariables("HTTP_Accept-Language"),2))
Case "sv" Response.Redirect("sv.asp") 'Svenska
Case "da" Response.Redirect("da.asp") 'Danska
Case "fi" Response.Redirect("fi.asp") 'Finska
Case Else Response.Redirect("en.asp") 'Engelska
End Select
%>
------------------
Robban < robban@lipogram.com >
Jag var nog lite otydlig...
Vad ville ha reda på var hur Ni lägger upp en sida när ni skall ha den på, säg Svenska & Engelska.
Använder ni includes, IF - satser m.m
Jag vet inte riktigt vad som är det lättaste...
Sedan en fråga till emission >> Vad är .taf?
[Redigerat av Rossifumi den 21 nov 2000]
Det finns många strategier för att göra sidor flerspråkiga. Includes och if-satser är en möjlighet. Själv har jag använt en strategi som bygger på att man lägger texter och ord, och kanske även URL:ar till bilder, i en Application-"scopad" Scripting.Dictionary (passande namn), som byggs upp ur en databas. Sedan är det lätt att hämta orden från denna. Egentligen ska man inte göra så, för Scripting.Dictionary ska inte läggas i Application, men det funkar bra så länge man inte göra det överallt. Jag fnular dock med ett ersättningsobjekt som ska gå runt detta.
Nyckeln till bra språkhantering är mallar, och här kommer XML att spela en stor roll.
TAF? Det är Tango Application File, de filer som Tango Application Server exekverar. Tango är ett mycket kraftfullt webbutvecklingsverktyg, som kanske mest påminner om Cold Fusion.
Tyvärr dras Tango-servern med stabilitetsproblem, så vi övergår mer och mer till alternativa lösningar.
Just nu är det ASP som gäller, med ASP+, Zope och JSP ligger på lur.
Själva filerna är uppbyggda med XML, men det ser man inget av. I stället jobbar man med en speciell editor där man "drar-och-släpper".
Jag brukar lägga ett värde av vilket språk användaren använder i en session. Sedan så inkuderar jag en fil som har alla språkvariablerna i sidan, och hämtar de variabler jag behöver...
I includefilen har jag en ifsats för allt (eller en Case om det är fler än två)...
------------------
It's not that I'm afraid to die. I just don't want to be there when it happens.
Kom hem till mig...
Jag har gjort som Vide innan och eftersom jag inte är ensam om det så kommer jag nog att fortsätta med det :)
emissions alternativ var lite avancerat för mig...
/Seb