#L#Medlem sedan juli 20021 054 inlägg
Har en del problem min lilla elista ..
Upplagt så här:
Sida X - Den sida där användaren kan registrera sig för nyhetsbrev...
elista_laggtill.asp - Här sker kontroll av fomrulärets värde etc ..
Så vad jag vill göra är att skicka användaren till elista_la...asp där kontrollen sker .. om allt är ok vill jag meddela dett genom en msgbox .. om inte vill jag även där meddela detta .. och sen slutligen skicka tillbaka användaren till sidan där han registerade sig ..
Allt fungera perfa förutom den där msgboxen ..
Hur skall jag bära mig åt för att ploppa upp en msgbox å efter det skicka tillbaka användaren med en response.redirect ...
För blir ju en del problem då msgboxen körs på klientsidan medanden serverbaserade redirecten kör serverside..
cyprysMedlem sedan dec. 20003 105 inlägg
Du får nog tänka så att:
1. Skicka värderna till ..laggtill.asp
2. Kolla om värderna är rätta
Om ja!
Skicka iväg användaren till en sida där du kör en javascript, alert('DET ÄR RÄTT!') / MsgBox.
Om nej!
Skicka tillbaka användaren till del gamla formuläret med hans rätta värden i t.ex. querystrings(), samt ShowErrorMsgBox = True i querystringen eller nått liknande.
Där har du även en if-sats på formulärsidan.
if request.querystring("ShowErrorMsgBox ") = "True" then
' Visa MsgBox()
end if
JAreMANNENMedlem sedan aug. 20001 698 inlägg
Måste du ha response.redirect dårå??
Detta kanske funkar, om jag förstått dig rätt
<%
if OK = true then
%>
<script>
alert("det där gick ju finemang!")
location.href='minsida.asp'
</script>
<%
else
<script>
alert("error")
</script>
end if
%>
PeeerMedlem sedan mars 20025 362 inlägg
<%
If request.form("varde") = "data" Then
'Korrekta uppgifter
strText ="du skrev in korrekta uppgifter!"
strLink = "http://korrekt.losen.com"
else
'Felaktiga uppgifter
strText = "Felaktiga uppgifter"
strLink = "http://felaktigsida.com"
End if
%>
<html>
<head>
<SCRIPT LANGUAGE=""JavaScript"">
<!--
alert("<%=strText%>");
//-->
</SCRIPT>
<meta http-equiv="refresh" content="1;URL=<%=strLink%>">
</head>
</html>
Jare..
Tackar..
Är dock lite problem .. anledningen till att jag ville köra response.redirect var att jag vill slippa visa en vit sida innan jag skickas tillbaka till sidan jag kom ifrån ..
Nu stannar den upp på den sidan som kontrollen sker på å skickar inte en vidare förrän man tryckt ok ..
kan man undgå detta på nått sätt? .. dvs skicka en tillbaka samtidigt som man ser alert:en?
Lasse G .. I need you! :)
solbulleMedlem sedan mars 20014 998 inlägg
Skippa alerten! Skriv ut en liten text istället.
@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg
...eller använd ett litet popupfönster med en html-sida i.
Jao.. har löst precis den vägen @anders ..
men går det skulle jag föredra någon form av msgbox..
Blir det inte önskat resultat om du gör redirect först, och i den sidan slänger upp en alert() i onload-attributet till <body>?
pirajanMedlem sedan apr. 2001273 inlägg
solbulle skrev:
Vad anser ni detta har för födelar? Jag föredrar msgbox...
OveRRidEMedlem sedan feb. 20018 509 inlägg
Min tanke. Observera att nedan kod är högst psuedo-mässig. ;)
'suspekt kod av nåt slag
if err > 0 then
mess = "Felet var pga en felaktig kesotrast."
bounce = request.servervariables("HTTP_REFERER")
else
mess = "Åtgärden utfördes utan problem."
bounce = "lista.asp"
end if
response.redirect "mess.asp?mess=" & mess & "&bounce=" & bounce
mess.asp
<script>
<!--
alert('<%=request.querystring("mess")%>');
document.location.href='<%=request.querystring("bounce")';
-->
</script>
pirajanMedlem sedan apr. 2001273 inlägg
Precis så har jag... Nästan i allafall... Funderar på att ändra till ett meddelande i body typ som webforum har... och att man kanske redirectar i head istället med några sekunders fördröjning...
pirajan skrev:
solbulle skrev:
Vad anser ni detta har för födelar? Jag föredrar msgbox...
Fördelen är att du inte måste klicka ok för att komma vidare.
Nackdelen med en alert, msgbox, är att sidan "stannar" och väntar på ditt svar (tryck ok) innan koden fortsätter köras.
Men som det även skrivs här, låter du alerten komma på sidan du redirectat till slipper du ju nackdelarna. :)
Nackdelen med en alert, msgbox, är att sidan "stannar" och väntar på ditt svar (tryck ok) innan koden fortsätter köras.
Nja, varför är det en nackdel? Att få användarens uppmärksamhet på t.ex. meddelanden eller notiser är något som är en mycket svår och ofta väl planerad avvägning av design och textstorlek. En popup-ruta tvingar fram en interaktivisering.
Dessutom öppnar JavaScript-koden upp fler möjligheter, t.ex. kan man skapa ett val som innebär att användaren kan välja mellan två alternativ; t.ex. Ja eller Nej.
Att pilla med det på serverside känns (enligt mig) bara krångligt och inte exakt vad ASP är bäst på.
#L# skrev:
Nu stannar den upp på den sidan som kontrollen sker på å skickar inte en vidare förrän man tryckt ok ..
kan man undgå detta på nått sätt? .. dvs skicka en tillbaka samtidigt som man ser alert:en?
OveRRidE: I detta fall tror jag väl att det är en nackdel eftersom jag uppfattade det hela som att det var just detta han ville slippa.
Verkar bli tvungen köra det i etapper .. en följfråga då :
Hur gör man en redirect .. i vbscript.. alltså clientside..
<script language="VBScript">
<!--
MsgBox "<%=strInfo%>","<%=intError%>","<%=strTitel%>"
[b]Här vill jag ha en redirect likt "location.href"[/b]
-->
</script>
Du är medveten om att det bara är IE som gillar VBScript på klientsidan? Också; provade du detta:
Blir det inte önskat resultat om du gör redirect först, och i den sidan slänger upp en alert() i onload-attributet till <body>?
?
mvh
solbulle skrev:
#L# skrev:
OveRRidE: I detta fall tror jag väl att det är en nackdel eftersom jag uppfattade det hela som att det var just detta han ville slippa.
Visst, men jag opponerar mig mest mot just själva 'skicka-vidare-automagiskt'-grejen. :)
Det hela beror givetvis på gränssnittet.
@nders..
Sidan är ett slutarbete i gymnasiet.. min handledare tittar på den i IE 6.0 så det spelar inte så stor roll om den inte funkar i mozilla/netscape etc ..
anledningen till att jag väljer vbscript framför javascriptlösningen är att jag vill kunna anpassa rutan ... visa en felmeddelandevariant om det är ett fel som inträffar och vice versa ..