Har en tabell i en db som heter members och har ett fält som heter online och kan ha värdena Ja eller Nej.
Jag har även en tabell som heter kompisar. Där finns id1 och id2. I id 1 ligger en användare och i id2 en kompis till den användaren.
För att hämta en användares kompisar använder jag
[red]
SQL = "Select * From kompisar Where ID1 = "&Session("id")
RecSet.Open SQL, Connect, 3,3
If RecSet.Eof Then
%>Inga kompisar =(<%Else%>
<%Do Until RecSet.EOF
SQL2 = "Select * From anvandare Where id = "&RecSet("ID2")
RecSet2.Open SQL2, Connect, 3,3%>
[/red]
Men nu hämtar den den användarens alla kompisar. Hur gör jag för att hämta endast dem som är online?
Hoppas det räcker med den kodsnutten, behöver ni se mer så säg till :)
I tabellen med alla användare har jag ett fält so uppdateras när man loggar in och ut med alternativen ja och nej, ja om man är inloggad och nej tvärtom.
sql = "select * from anvandare a, kompisar k where online = 'ja' and k.id1 =" & Session("id")" & and k.id2 = a.id"
Felet jag får är
Kompileringsfel i Microsoft VBScript (0x800A0401)
Slut på programsats förväntas.
/qserver/main_.asp, line 137, column 93
SQL = "select * from anvandare a, kompisar k where online = 'ja' and k.id1 =" & Session("id")" & and k.id2 = a.id"
Mjo, den första hämtar väl vilka som är kompisar och den andra vilka som är online och visar det. Men använder jag den koden ovan så får jag "Objekt krävs.: 'RecSet'
/qserver/main_.asp, line 153"
Jag har lyckats med att få koden funka nu, såvidare ingen är inloggad förutom jag. Då kommer det upp att man inte har några kompisar. Men loggar en av mina kompisar in så får jag bara felmeddelandet:
Objektet kunde inte hittas i mängden med det begärda namnet eller numret.
/qserver/main_.asp, line 146
Set RecSet2 = Server.CreateObject("adodb.RecordSet")
SQL = "select * from anvandare a, kompis k where online = 'ja' and k.id1 ="& Session("id") &" and k.id2 = a.id"
RecSet2.Open SQL, Connect, 3,3
If RecSet2.Eof Then
Response.Write("Inga kompisar =(")
Else
Do Until RecSet2.EOF
Jag tror felet beror på ngt att jag har recset 2 och att när den försöker hämta info ifrån databasen så kommer den inte åt, ja något sådant iaf :)