du får typ göra någon replace
str = replace(str,"''","")
så alla "apostrofer" och sånt ignoreras i sökningen
etc etc
3 svar · 310 visningar · startad av oJones
Hej!
Skulle behöva lite hjälp..
På en sida jag har kan man söka efter exempelvis olika skådespelare. Problemet är att vissa skådespelare exempelvis heter O´neal, Reáne, Jürgen osv.
Efter att man sökt och resultatet visas så ska den fetmarkera sökordet där den hittat det man sökt efter o a v s e t t hur det stavas (o'neal och oneal ska alltså behandlas lika, men endast det korrekta svaret, dvs O'neal, ska fetmarkeras).
Hänger ni med?
RegExp borde ju kunna fixa det på något vis, men jag är osäker på hur det i sådant fall skulle skrivas. Jag kan ju inte på förväg gissa mig till att exempelvis "¨" kommer att stå under ett "u" osv.
Tacksam för hjälp!
du får typ göra någon replace
str = replace(str,"''","")
så alla "apostrofer" och sånt ignoreras i sökningen
etc etc
Så det finns inget sätt att få regexp att "förstå" att den ska söka efter Rene*, Ren*é, Re*eé osv? Fast bara då där det rä konstiga tecken typ.
Klart det går att ordna ;)
Problemet med tecknen ´`^¨~ är ju att dom inte ligger "rätt". Dvs att dom inte ligger i vårt alfabet - plus att det är tecken som vanligtvis kräver två tangenttryck.
Jag har inget bra tips, men kombinationerna du tänker på finns ju i ASCII-tabellen, så med ett korrekt ordnart mönster kan du få ut det du söker efter.
Om du inte kan RegExp, så är nog det här en väldigt bra lektion :)