Nu vet jag inte var detta ska vara men eftersom det rör asp anser jag att det ska vara här..
Jag tycker det är för mkt Windows när man utvecklar asp-script. Iof kan det bero på att många som gör script kör windows och inte linux med ChiliSoft!.
Men alla asp-saker som fungerar på iis, pws fungerar inte på ChiliSoft!.
Varför är det såhär, kan man inte utveckla script för båda "servrarna" istället?
Jag har en egen domän, med server och på den körs linux med ChiliSoft! och ibland hittar man något bra script man vill testa på den så fungerar det inte eftersom en del saker inte fungerar.
ASP är mest lämpat för Win eftersom att det är utvecklat för det. Och sen när man kodar så vill man gärna kunna använda den funktionlitet som finns och inte hålla på och anpassa för Linux.
Ska man köra med Linux så finns det väl lämpligare "språk"... :)
Som sagt, ASP är gjort av Microsoft för Microsoft och inget annat, visst finns det program som simulerar men de fungerar inte till 100 och kommer nog aldrig göra det heller.
Det finns många som vill använda linux men programera ASP (jag tillexempel) men vill man ha det riktigta och bästa får man dras med windows ändå ;)
Php, är ju kraftfullare än ASP.
Och det kommer från en som inte kan mer än grunderna i Php.
Men kan det mesta i ASP.
I php behövs inga komponenter. Där finns redan mail,uppladdning,ta kontakt med andra sevrar via tcp/ip protokollet osv. Däremot så är ASP.NET mycket kraftfullare än Php.
I php behövs inga komponenter. Där finns redan mail,uppladdning,ta kontakt med andra sevrar via tcp/ip protokollet osv. Däremot så är ASP.NET mycket kraftfullare än Php.
Det är just det som är ASP's styrka, komponenterna.
Med hjälp av dem kan du "göra vad du vill" med asp.
Jämför man asp och php så blir ju php bra mycket "stelare" än vad asp är i kombination med egen utvecklade komponenter :e
cya,
PatrikB
261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e