MolnaMedlem sedan jan. 2001196 inlägg Hej, jag har stött på ett problem i en kod som jag inte har gjort men som jag ska modifiera. Det är en bit i koden som alltid får felmeddelande, men som en gång i en annan miljö (annan server etc men som jag inte vet exakt hur den såg ut) har fungerat. Det är en accessdatabas
Server.CreateObject("databasen.tabellen")
Det här är felmeddelandet som man får för den raden:
Server object error 'ASP 0177 : 800401f3'
Server.CreateObject Failed
/top.asp, line 8
Invalid ProgID. For additional information specific to this message please visit the Microsoft Online Support site located at: http://www.microsoft.com/contentredirect.asp.
Vad kan vara meningen med det här? Varför fungerar det inte nu, men har fungerat förut? Är det på något sätt versionsbaserat om det ska fungera? Eller kan man få det att fungera genom någon inställning?
/Tack:)
JosefMedlem sedan mars 20023 123 inlägg Hmm...Ska det inte vara:
Server.CreateObject("adodb.Connection")
MolnaMedlem sedan jan. 2001196 inlägg Jo, tex så ska det vara. Man kan ju göra på många olika sätt. Och just det sättet med databasens odbcnamn och tabellen har fungerat förut, fråga mig inte hur, det är därför jag frågar:) Och undrar vad man kan göra åt det här...?
Är du helt säker på det? Har aldrig sett det tidigare.
MolnaMedlem sedan jan. 2001196 inlägg Jag är helt och fullt totalt säker på det, för jag har sett det med egna ögonen. Sedan uppgraderade vi servern eller liknande (det var ganska länge sedan) koden har inte ändrats och ligger på samma adress.. men den fungerar inte nu.
JosefMedlem sedan mars 20023 123 inlägg Varför kan ni inte göra som alla andra? ;)
<%
Set objConn = Server.CreateObject("adodb.Connection")
objConn.Open "Provider=microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=[i]sökväg till databasen[/i]"
strSQL = "SELECT * FROM [i]tabellen[/i]"
Set objRs = objConn.Execute(strSQL)
...
Molna: Hur skall du då kunna filtrera ut poster i databasen? Du kan väl inte köra någon SQL sats? Eller skapar du ett Recordset sen?
MolnaMedlem sedan jan. 2001196 inlägg Därför att det finns en klar lösning, förutom det lilla problemet att det inte fungerar just nu:) Det är klart att vi kan göra så, men eftersom det är en kod som ser ut så som jag skrev och som har fungerat så blir man ju för det första nyfiken och för det andra lat och vill att det helst ska gå att fixa så som det redan är löst....:)
=)
hur blev det tillslut? nyfiken =)