webForumDet fria alternativet

Basic split

10 svar · 309 visningar · startad av peppar

pepparMedlem sedan dec. 2001873 inlägg

har en sträng med fyra ental (1234), nu vill jag splitta den strängen efter två ental och antingen lägga värden i en array eller vad som är bäst.
Hur gör jag? (det är enkelt va?)

SebbeMedlem sedan jan. 20032 285 inlägg
intTva = Mid(intNuffror,1,2)
intFyra = Mid(intNuffror,3)

arrNuffror = array(intTva,intFyra)

eller

intTva = Left(intNuffror,2)
intFyra = Right(intNuffror,2)

attNuffror = array(intTva,intFyra)

tack. men, hemz?

JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg

peppar skrev:

men, hemz?

. :q

Närå, jag funderade högt bara!

Det jag håller på med är en generator för att 'del'slumpa fram loginnamn. Dom skall se ut typ något så här för tex för Anders Johansson:

an32jo51

Jag försöker få ihop en kodsnutt som slumpar ut en talserie och sätter ihop den med dom två första tecknen från för och efternamn...

strFornamn = objRS("fornamn")
strEfternamn = objRS("efternamn")

For i = 1 To 4
  Randomize
  intSlump = intSlump & Int(Rnd*9)
Next

strForDel = Left(strFornamn,2)
strEfterDel = Left(strEfternamn,2)
intTva = Left(intSlump,2)
intFyra = Right(intSlump,2)

strUsername = strForDel & CStr(intTva) & strEfterDel & CStr(intFyra)

Kanske något sådant?

Sebbe skrev:

Kanske något sådant?

Ja! Eller exakt så.

tack!

mrblondeMedlem sedan aug. 20012 349 inlägg

om du slumpar fram loginnamn kan den ju slumpa samma för två personer, så kom ihåg att kolla mot din db med befintliga användarnamn att det du slumpade fram inte finns innan du ger det till ev. användare....

mrblonde, hur stor chans är det att två personer med samma namn får samma nummer slumpat? :p

mrblonde skrev:

om du slumpar fram loginnamn kan den ju slumpa samma för två personer, så kom ihåg att kolla mot din db med befintliga användarnamn att det du slumpade fram inte finns innan du ger det till ev. användare....

Apselut skall man göra det! Men nu var det principen jag var ute efter, dessutom som Sebbe skrev så chansen i mitt fall att flera användare får samma loginnamn måste vara minimal, kanske ett 40tal kommer att anslutas till denna login. :)

mrblondeMedlem sedan aug. 20012 349 inlägg

peppar skrev:

dessutom som Sebbe skrev så chansen i mitt fall att flera användare får samma loginnamn måste vara minimal

Tja, en på 10 000 är rätt stora odds. Men att inte bygga in en kontroll är att be om problem, för förr eller senare kommer slumpen och jobba sig, och då är det försent. Bättre än att slumpa är såklart att bara lägga på ett nummer om samma användarnamn kommer igen. Typ
Anders Svensson nr1 blir AndSven
Anders Svensson nr2 blir AndSven2

vill man nu inte ha ett så givet system för användarnamnskonstruktionen kan man ju börja på 532 och lägga till 17 mellan varje ny användare.

Man slipper slumpmomentet och garanterar unika namn. :)

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)