Mr NilsMedlem sedan jan. 2000640 inlägg Har ett mycket irriterande problem. Jag har gjort ett script som loopar ut en massa personer ur en databas, samtidigt som det lägger en checkbox med unikt namn innan varje person. (från 1-xxx)
Om man klickar på checkboxen skall man sedan kunna filtrera bort folk man inte vill ha med (det är en mailplattform). När man sedan valt dom man inte vill ha med så går klickar man på submit knappen, och så här långt är det inga problem.
När jag sedan skall göra en loop för att ta fram så fungerar det inte. Jag använder följande kod:
<%
DIM b
b=0
DO until b = 7
b=b+1
response.write request.form([b])
loop
%>
Den skriver bara ut resultatet om jag kryssat för alla checkboxar annars får jag ett:
Request-objekt fel 'ASP 0105 : 80004005'
Indexet ligger utanför intervallet
/3at/skicka.asp, rad 18
Ett matrisindex ligger utanför intervallet.
Om jag däremot skriver en massa response.write request.form("1") etc så fungerar det.
Vaför?
------------------
/Nils Wikberg
-"Law and order are for weak minds. Chaos requires management.
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg Om du ger alla checkboxar samma namn....
for i=1 to request.form("checkboxen").count
response.write request.form("checkboxen")(i) & "<BR>"
next
------------------
-------------------
What a waste it is to lose one's mind. Or not to have a mind is being very wasteful. How true that is.
Dan Quayle
Mr NilsMedlem sedan jan. 2000640 inlägg Det funkade guld!
emission, du är min idol.
------------------
/Nils Wikberg
Mr NilsMedlem sedan jan. 2000640 inlägg Hm, det fungerade bra, tills jag skulle lista checkboxarna. Det jag behöver är alltså att den listar alla checkboxarna.. Hm... Såhär ligger det till.
Det första jag gör är att väljer inom vilka områden jag vill hämta folk från databasen. När dom listas så kan man med kryssrutor välja vilka som skall vara med.
Sedan skall alla listas, med ett rött X bakom alla som inte valts.
Hur går jag tillväga? Har försökt i två dagar nu.. så jag börjar bli desperat. *argh*
------------------
/Nils Wikberg
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg Oki, du får du knepa lite, eftersom endast ikryssade checkboxar skickas med.
Alla måste alltså anges med egna namn.
För varje kryss...
<INPUT TYPE="HIDDEN" NAME="checkbox" VALUE="1">
<INPUT TYPE="CHECKBOX" NAME="check1">
och sedan
for i=1 to request.form("checkbox").count
response.write "Checkbox " & request.form("checkbox")(i) & ": " & request.form("check" & request.form("checkbox")(i)) & "<BR>"
next
[Redigerat av emission den 14 nov 2000]