AsaMedlem sedan dec. 20011 860 inlägg Jag har frågat om detta förrut men hittar ej frågan bland alla inlägg jag postat så jag postar igen.
Jag har en databas där jag ska spara max 5 poster/medlem. När medlemmen lägger till en post ska det kollas i databasen. Om det redan finns 5 poster ska den gamlaste raderas å den nya sparas.
SebbeMedlem sedan jan. 20032 285 inlägg strSQL = "SELECT COUNT(poster) AS postcount FROM tblpost WHERE uid = " & Request.QueryString("user") & " ORDER BY postid ASC"
objRS.Open strSQL, objCon
If objRS("postcount") => 5 Then
i = 0
Do Until objRS.EOF OR i = 6
arrPost(i) = objRS("postid")
i = i + 1
Loop
strSQL = "DELETE FROM tblpost WHERE uid = " & Request.QueryString("user") & " AND postid = " & LBound(arrPost)
objCon.Execute(strSQL)
strSQL = "INSERT INTO tblpost (post) VALUES ('" & Request.Form("post") & "')"
Else
strSQL = "INSERT INTO tblpost (post) VALUES ('" & Request.Form("post") & "')"
End If
objCon.Execute(strSQL)
Response.Write("Posten är inlagd")
Det finns säkert många fel i koden eftersom jag inte kunnat testa :)
AsaMedlem sedan dec. 20011 860 inlägg Skrivit såhär. FÖr man måste ju få med idnumret på nå sätt men då hittas inte pollId när man kör denna:
Set RS=MemPoll.Execute("Select pollId,Count(*) As postcount From fraga Where userId=" & Session("sex_id"))
If RS("postcount") => 5 Then
i = 0
Do Until RS.EOF OR i = 6
arrPost(i) = RS("pollId")
i = i + 1
Loop
MemPoll.Execute("Delete From fraga Where userId=" & Session("sex_id") & " And pollId=" & LBound(arrPost))
MemPoll.Execute("Insert Into fraga(fraga,userId) Values('" & Request.Form("fraga") & "'," & Session("sex_id") & ")")
Else
MemPoll.Execute("Insert Into fraga(fraga,userId) Values('" & Request.Form("fraga") & "'," & Session("sex_id") & ")")
End If
Response.Redirect "minsida.asp?id=" & Request.QueryString("id")
SebbeMedlem sedan jan. 20032 285 inlägg Får du något felmeddelande?
AsaMedlem sedan dec. 20011 860 inlägg Microsoft JET Database Engine error '80040e21'
You tried to execute a query that does not include the specified expression 'pollId' as part of an aggregate function.
/johnny/minsida.asp, line 286
AsaMedlem sedan dec. 20011 860 inlägg Jag la till Group By i sql strängen å då funkade det.
Set RS=MemPoll.Execute("Select pollId,Count(*) As postcount From fraga Where userId=" & Session("sex_id") & " GROUP BY pollId")
If RS("postcount") => 5 Then
i = 0
Do Until RS.EOF OR i = 6
arrPost(i) = RS("pollId")
i = i + 1
Loop
MemPoll.Execute("Delete From fraga Where userId=" & Session("sex_id") & " And pollId=" & LBound(arrPost))
Else
End If
SebbeMedlem sedan jan. 20032 285 inlägg Vad gör Group By då? Är inte så haj på SQL :)
AsaMedlem sedan dec. 20011 860 inlägg Ingen aning men det funkade. Sökte å såg att man använder det ibland när man använder Count.
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Det där kan inte fungera
LBound(arrPost) är alltid 0.
mempoll.execute "delete from fraga " & _
" where userid = " & session("sex_id") & _
" and pollId not in (select top 5 pollId from fraga " & _
" where userId = " & session("sex_id") & _
" order by pollid desc,userid) "
AsaMedlem sedan dec. 20011 860 inlägg Jag såg att den inte radera nå. SÅ ditt funkar nog!
SebbeMedlem sedan jan. 20032 285 inlägg Ojdå! Glömde det :r arrPost(LBound(arrPost)) skulle det NOG vara :p
AsaMedlem sedan dec. 20011 860 inlägg Skulle det bara vara detta kvar om jag använder ditt exempel Lars?
MemPoll.Execute("Delete From fraga Where userid = " & session("sex_id") & " and pollId Not In (Select Top 5 pollId From fraga Where userId = " & session("sex_id") & " Order By pollid desc,userid)")
AsaMedlem sedan dec. 20011 860 inlägg Fick skriva Top 4 för annars så sparades 6 st i databasen. Vet du varför?