Nu tänkte jag höra lite här hur det funkar med querystrings och värden. Tex en sida som har länken www.adress.com/default.asp?var=news
Då hämtar den ut värdet NEWS. Hur ser det då ut i databasen? Ligger det en länk i news kolumnen eller hur funkar det? Med alla bilder som kommer med osv.
Vore tacksam för ett ganska klart svar med lite genomgående förklaringar :)
/Niklas.
Querystrings och värden.
6 svar · 246 visningar · startad av niklas222
Det behöver inte ha något med en databas att göra.
Om du har länken som ovan (www.adress.com/default.asp?var=news) så hamnar news i
request.querystring("var")
och man kan sen använda det värdet hur man, vill, t.ex. för att söka i en databas eller så kan man skriva ut det direkt.
Om default.asp ser ut så här:
<HTML>
<BODY>
<%
response.write "Här kommer lite " & request.querystring("var")
%>
</BODY>
</HTML>
så kommer
Här kommer lite news
att visas när man tittar på sidan.
Vill man göra en databassökning så kan man alltså skicka med det värdet man fick till själva sökningen.
SQL="SELECT * from tabell WHERE kolumn='" & request.querystring("var") & "'"
Hur man sedan hanterar detta är helt beroende på vad man vill göra. Inget händer automatiskt.
mvh
------------------
-------------------
What a waste it is to lose one's mind. Or not to have a mind is being very wasteful. How true that is.
Dan Quayle
Ok nu förstår jag lite mer.
Men om man ska andvända det till att få fram en helt ny sida då. Alltså med storts innehåll med tables osv. Man kan väl inte skriva in hela sidans innehåll i tex
<%
%>
Nej, en ASP-sida är (oftast) en vanlig HTML-sida med ASP-kod inbakad mellan <% och %>, och man kan baka dessa snuttar lite var man vill.
Ta en titt på de frågor som ställts här, och på http://www.webavis.nu/webavis/html/artiklar/asp/index.shtml , så får du säkert ett bra hum om hur det funkar.
mvh
------------------
-------------------
What a waste it is to lose one's mind. Or not to have a mind is being very wasteful. How true that is.
Dan Quayle
Okej nu tror jag du missförstod mig.
Jag menar såhär.
Det som du visade mig :
<%
%>
Så läggs det in ett ord.
Men hur går man till väga när man länkar som tex http://start.swebase.com/?sida=om_oss
då kommer man till en sida med en massa innehåll, bilder osv.
Men det exemplet du visade så skulle det bli "Här kommer lite "om_oss"
Men dom kör fram en större sida med stort innehåll osv.
Jag kan ju inte svara för hur de har löst det, om sidan ligger i en databas etc.
Man skulle kunna tänka sig att deras sida (det är inte säkert att det är ASP - faktum är att i det här fallet är det inte det) funkar så här:
<HTML>
all HTML som går åt till vänstra menyn....
<%server.execute(request.querystring("sida") & ".html")%>
resten av HTML:en
</HTML>
eller så söker man ut sidans innehåll ur en databas och visar det resultatet, eller så läser man in en fil från hårddisken och visar den...
Det är omöjligt att ge ett generellt svar.
Kolla på länken jag gav, så ser du hur ASP fungerar. Det är inte särskilt svårt.
[Redigerat av emission den 13 nov 2000]
Okej jag börjar får lite mer hum om det nu. Jag testade det du skrev ner. Men ändrade till .asp istället men får fel meddelandet
The call to Server.Execute failed while loading the page.