webForumDet fria alternativet

bannergrejs

1 svar · 149 visningar · startad av DavidB

DavidBMedlem sedan jan. 20001 372 inlägg

Jag har gjort en bannervisare.

Jag har följande kod:

Set Connection = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connection.Open "banner" 

SQLStmt = "Select * FROM Banners Where Startdate <= '" & datum & "' AND Enddate >=  '" & datum & "' AND kat = '" & RS4("kat") & "'"
RStemp = UBOUND(Connection.Execute(SQLStmt).GetRows(),2)+1 

Randomize
post = Int(RND*RStemp)
Set RS3 = Connection.Execute(SQLStmt)
For s = 1 to post
RS3.MoveNext
Next

Session("bannerid") = RS3("Id")

den tar smumpvis fram en banner ifrån en tabell där datumet och det är rätt kategori.

Det är dock ett litet problem om jag lägger ut koden för att visa bannern två gånger på samma sida sida exempelvis en banner längst upp och en längst ner på sidan så blir det så att vilken banner du än trycker på så kommer man bara till en eftersom id-nummret på bannern ligger i en session med samma namn på båda. Nu undrar jag om det går på något sätt att veta vilket id-nummer den första bannern har så att man inte kommer till samma sida vilken banner man än trycker på.

En sak till är att jag undrar hur man gör om man vill fixa så att samma banner inte kan visas två gånger på samma sida, kanske någon slags loop som kollar om id-nummret på banner 2 redan är utskrivet och då slumpar fram en ny banner. Någon som vet hur en sådan loop skulle kunna se ut, eller har ett bättre förslag?

------------------
// David - Probably the best guy in the world

nilzzonMedlem sedan aug. 2000106 inlägg

Varför måste du slumpa? Då riskerar du ju att vissa banners visas oftare. Varför inte istället lägga en "counter" i application som loopar ned till 0 när den når recset.recordcount (eller vad den nu heter). I och för sig kommer då samma två banners alltid på sidan, eventuellt med en banners förskjutning vid loopen...

------------------
---
/M.

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)