Jag är inte riktigt med på vad du menar... Men Java kan du köra i form av Java Server Pages och Java Servlets på de flesta serverplattformar eftersom Java är ett plattformsoberoende språk. JSP-sidorna och Servletarna kompileras till s.k bytekod innan körning.
------------------
"Common sense is the collection of prejudices acquired by age 18" - Albert Einstein
Det jag menar är att gör jag ett websystem vill jag kunna kompilera min kod så att de som använder det på sin server inte kan kolla eller ändra i koden.
------------------
if user="David Altefur" then
Response.write "Tack på förhand"
End if
Jag undrar vad du menar med att "köra över" internet. §jr
Det finns inget skriptspråk i sig som går att kompilera då de är interpreterande.
Men om du vill att koden ska gömma sig från användaren finns det några server-side skript man kan använda. PHP, ASP, JHP är bland några. Sidan läses av servern som sedan lämnar kvar bara HTML åt användaren men inte själva koden.
Java och Javaservlets är mycket riktigt kompilerade till bytekod, det betyder att dom kompileras igen i realtid till maskinkod av JVM för respektive plattform.
COM komponenter skrivna i C++ och C# är kompilerade till maskinkod och är ju egentligen en dll fil.
Hur som helst, vare sig det är Java bytekod eller ett COM objekt, så är de ganska säkert placerade på servern, eftersom besökare inte har direkt tillgång till dessa.
Det du menar köra över Internet, kan det vara så att du vill köra en fristående applikation utan HTML och webbläsare? i så fall får du skapa client/server program i något utvecklingsspråk typ Visual C++, Borland C++ Builder eller Visual Basic mm.
Själv jobbar jag med ASP. Det jag undrade är om man kan kompilera något språk är:
Tänk situationen, Jag gör ett framgångsrikt tidredovisningssystem som mina kunder ska köra på sina servrar. Det innebär att de får alla filer, får alla möjligheter att läsa all kod, ändra i allt m.m. Därför undrar jag om det finns något språk som går att kompilera eller något liknande.
------------------
if user="David Altefur" then
Response.write "Tack på förhand"
End if