webForumDet fria alternativet

Stort loggain problem.

5 svar · 280 visningar · startad av medialabs

medialabsMedlem sedan mars 20023 686 inlägg

Det jag är i ett mycket stort behov av detta nu, eftersom det vi hade innan inte fungerade tillfredsställande.

Det jag är ute efter är ett säkert och stabilt inloggnings funktion. Jag har tittat på ett antal sådana men funnit att dom inte funkar som jag vill att dom ska göra. Så nu lägger jag detta i era händer.

Jag har redan en databas (access) som jag tänkte använda mig av. login uppgiterna finns i tabellen tbluppgifter och användarnamnet finns i fältet client och lösenordet finns i fältet password. i denna tabell finns även övriga kunduppgifter som adress och sådant som jag tänkte "loopa" ut på index sida så att kunden kan se dessa. Jag har tänkt använda mig av deras ID för att kå in på andra sidor där jag ska visa uppgiftern om dom. Session("id") = recset("id")

Och sedan är det här med sessionen som ska sättas när dom har loggat in och sessionskontroll på sidorna så att inte obehöriga ska kunna ta sig in. Och hur ser koden ut för att loopa ut uppgifter från kunden till deras "sida"

jag hoppas att ni kan hjälpa mig.

VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Lite ur huvudet:

function DBSecure( strString )
  DBSecure = replace( strString, "'", "''" )
end function

'Anslut till databasen
strSQL = "select client, password, ID from tbluppgifter where client = '" & DBSecure( request.form( "client" ) ) & "' and password = '" & DBSecure( request.form( "password" ) ) & "'"
set rsObject =oConnection.execute( strSQL )
if not rsObject.eof then
  'Klienten fanns, tilldela sessionen ett värde.
  session( "id" ) = rsObject( "ID" )
else
  'Klienten fanns inte, ta bort eventuellt värde i sessionen.
  session( "id" ) = ""
end if
aljMedlem sedan sep. 2002538 inlägg

För att logga in skriv något som detta:

<%
                ' TODO: Skapa ett formulär som har 2 fält, ett vid namn NAME och ett vid namn PASS.

Dim dbHamta
                           Set dbHamta = objConnect.Execute("SELECT Id FROM tbluppgifter WHERE client = '"&Request.Form("NAME")&"' AND password = '"&Request.Form("PASS")&"')

If dbHamta.EOF Then
                           Response.Write("Felaktigt lösenord/användarnamn")
                           Else
                           Session("Loggad") = "True"
                           Session("Anvandare") = dbHamta("Id")
                           End If
              %>

Och för att skriva ut info om användaren skriv något som detta:

If Session("Loggad") = "True"  Then
                Dim dbHamta2
                Set dbHamta2 = objConnect.Execute("SELECT * FROM tbluppgifter WHERE id = "&Session("Anvandare"))
                Response.write("Användare: " & dbHamta2("client") &" Lösenord: "&dbHamta2("Password")
                Else
                Response.write("Du måste logga in..")
                End If

Ska testa det där snart, men finns det några andra sätta/system att göra en säker inloggning och sedan loopa fram användaruppgifter...

VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Varför vill du använda något annat sätt? Berätta vad som inte räcker med denna metoden?

Det är lungt nu, jag har äntligen fått vår Kundwebb att funka som det var tänkt från början, och era tips/koder fixade biffen!

tackar för er hjälp.

244 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
241 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)