Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Håll i er! :h
(Obs, svårförklarat)
Jag har en idé att göra sidor som templates med object som kan klistras in på en sida, och skulle behöva lite tips.
Låt säga att jag har en sida som mall och i varje object/del som har en viss class (ex. en div eller en tabell) skall jag kunna lägga till, ta bort och redigera i det aktuella objectet.
Se bild
Varje del som har en blå ram i detta fall skall kunna vara redigerbart på hemsidan.
Är det någon som förstår, i sådana fall har ni något tips?
Databas? Includefiler? Server.execute? Fso? Vad?
aljMedlem sedan sep. 2002538 inlägg Är väl enklast att använda sig av databaser;
tblData
ID - primärnyckel
RedBar1 - PM/Text (beroende på hur mycket data som skall lagras..
RedBar2 - PM/Text (beroende på hur mycket data som skall lagras..
Redbar3 - PM/Text (beroende på hur mycket data som skall lagras..
Något sådan kanske.
Sedan anropa de speciella sidorna i fårgesträngen med "sida.asp?Id=2" och en sida något som detta:
Dim SQL, dbHamta
SQL = "SELECT RedBar1, RedBar2, Redbar3 FROM tblData WHERE ID ="&Request.Querystring("Id")
Set dbHamta = objConnect.Execute(SQL)
'Template ..
Response.write(dbHamta("Redbar1"))
'Mer tamplate..
Response.write(dbHamta("Redbar2"))
'Mer tamplate..
Response.write(dbHamta("Redbar3"))
'Mer tamplate..
Något sådant kanske, har jag förstått allt rätt?
r) Sedan när du skall ändra något är det bara skapa ett forumulär som du skickar till en SQL sats som uppdaterar allt..
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Det låter ju bra men går det att lägga in <% aspkod %> också med annat än now() ;) (ex databaskopplingar)
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Ja, det går, men gör inte det.
aljMedlem sedan sep. 2002538 inlägg Tjae att lägga in kod direkt i databasen går ju inte då skrivs allt ut som text ("Response.Write("Hej") skrivs ut som Response.Write("Hej") ).
Men du kan alltid börja med att skriva din kod såhär: [asp] ..kod[/asp] eller liknande och byta ut dessa taggar emot <% %> eller liknande kanske inte fungerar riktigt men tror att en kille som jag glömt bort namnet på som hade gjort ett stort Admin system man kunde tanka hem hade någon lösning för detta skall försöka hitta hans hemsida..
r) sedan kan man väl ställa in (iaf. i access) om datbasen skall acceptera ASP kod eller liknande är inte så insatt i det hela :)
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg
alj skrev:
Tjae att lägga in kod direkt i databasen går ju inte då skrivs allt ut som text ("Response.Write("Hej") skrivs ut som Response.Write("Hej") ).
Jo, man kan absolut ha asp-kod i databasen, men det är inget jag vill rekommendera.
Mvh,
aljMedlem sedan sep. 2002538 inlägg Körs verkligen ASP koden korrekt om man skriver ut den ifrån en rad i MS Access?
alj skrev:
Körs verkligen ASP koden korrekt om man skriver ut den ifrån en rad i MS Access?
Om man typ inte har kört Server.HTMLEncode på strängen som skickats in i databasen innan så.. Eller?
alj skrev:
Körs verkligen ASP koden korrekt om man skriver ut den ifrån en rad i MS Access?
Nej, den körs absolut inte. Man måste använda funktioner i ASP för att exekvera kod som finns i en variabel.
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg @nders: Varför är det sådant hysch-hysch, tabu, fy och blä med det?
Är det dumt att köra ExecuteGlobal?
solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg
@nders skrev:
Jo, man kan absolut ha asp-kod i databasen, men det är inget jag vill rekommendera.
Hur menar du här egentligen? Om det är aspkod som EJ ska köras på något sätt, rekomenderas den inte heller till att ligga i databas, eller vadå?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Det jag menar: Jag ser ingen som helst anledning att spara kod som ska köras, i en databas. Man tappar överskådlighet och med stor sannolikhet prestanda också.
Kod som skall exekveras av ExecuteGlobal måste dessutom vara ren ASP-kod, och får inte innehålla några contextswitchar.
Mvh
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Vad är en "contextswitch"?
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg
alj skrev:
Är väl enklast att använda sig av databaser;
Det man kanske skulle kunna göra är att istället för att lagra kod i databasen endast lagra adressen till en asp-fil, som senare exekveras med server.execute. Vad tror ni om det?
Jesper T skrev:
Det man kanske skulle kunna göra är att istället för att lagra kod i databasen endast lagra adressen till en asp-fil, som senare exekveras med response.execute. Vad tror ni om det?
Det låter som en bättre idé i alla fall. :)
Och jepp, contextswitchar är de där kluttarna man använder för att växla mellan asp-länge och html-läge i koden.
Mvh,