Tja!
Jag undrar om det finns nån funktion i access eller nått som tar bort en post 1 timme efter den skapats automatiskt?
Tackar för svar
12 svar · 370 visningar · startad av CrYpToNiC
Tja!
Jag undrar om det finns nån funktion i access eller nått som tar bort en post 1 timme efter den skapats automatiskt?
Tackar för svar
Nej men du kan lägga en schemalagd aktivitet om du har tillgång till servern
Okej.. Hur gör jag då i så fall?
Databasen är en kundvagn till en webshop o då vill jag sätta en giltighetstid på typ 1 timme eller nått på posterna.
Inget annat förslag på hur jag kan göra?
Du kan ju ha en funktion som ligger på en sida som besöks ofta, den kan du koppla till application som innehåller när funktionen senast kördes. Skiljer det mer än en timme så kör du funktionen annars hoppar du över det. Detta innebär att om sidan inte får några besök på mer än en timme så kommer det inte köras / rensas förän någon går in på sidan igen. Om du inte har någon kolumn i kundvagnsdatabasen som talar om ifall kundvagnen är aktiv (att någon använder den till att handla just nu) kan du göra det med global.asa
Du sparar ett sessions id i varje besökares kundvagns post i tabellen kan du ju rensa det när sessionen timar out med global.asa och session on end.
På vad ? Hur vet du i dagsläget att besökaren inte handlar för tillfället, det är ju inte omöjligt att man är på siten och handlar i över en timme. Hur har du byggt tabellen kundvagn och hur håller du reda på besökarna, använder du dig av någar sessioner idag ?
Jovisst, det är klart att dom kan handla i några timmar, men om vi säger var 5:e timme eller nått.
Webshopen är inte i drift än utan jag bara försöker plocka ihop en som funkar.
Har en databas som heter kundvagn.mdb där jag har en tabell som heter "vagnen" där alla köpta varor läggs till. Jag loggar ip-numret på kunden så jag håller reda på vems varor är vems.
Nej jag använder inga sessioner just nu.
Har du förslag på en bättre design så dela gärna med dig.
Om du kör mot ipnummret kan folk med modem få andras kundvagnar, det är du medveten om? samt en del folk som surfar från företagsnät.
Mjo iofs.. Men hur kan jag hålla ordning på dom isf?
Varje handlare måste registrera sig innan dom kan köpa något, så att du kan sätta ett unikt ID på varje person. Annars kan du nog inte vara säker på att kundvagnarna kopplas som dom ska.
Okej.. Jag får pyssla vidare så får vi se..
Kan inte cookies vara en idé annars?
Eller, så sparar man kundvagnen i en cookie hos klienten, så slipper man hålla på och fippla.
red: som sagt, hehe...
Mvh,
Fördelen med att ha allting i en databas samt användar inloggning är att du kan fylla på databasen med spår om vad användarna gjort, ifall du får order etc som bara är inlaggda för att "jävlas" kan du ha sparat användarens inloggninar i en tabell med information om ip och tid etc. Du kan enklare få en lite mer bestående informationsmängd aktiviteter på sidan.
Jag hade nog gjort det så att kundvagnen sköts med cookies och inloggning med sessioner och en användardatabas