Iofs är detta inte så strikt till ASP kanske, men, men.
Jag håller på att göra ett forum, men jag har lite problem när läsaren inte stödjer cookies. Då kan man ju inte logga in. Hur skall jag lösa detta?
Jag kan ju inte använda Sessions heller iom att det kräver cookies. Hur skall jag göra?
Sedan har jag även hört att IE6 är känsliga mot "3:e-part-cookies". Stämmer detta? Är det något man kan göra där?
Jag har lagt in lite varningstexter osv om att läsaren måste stödja cookies. Jag har även lagt in en text som visar om läsaren kan skriva/läsa en cookie, men är det något mera jag kan göra? Något så att surfaren inte märker av att läsaren inte stödjer cookies.
Kan man skriva in informationen i databasen istället, men hur skall man då kunna hålla reda på vad som hör till vem?
Tacksam för svar!
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Det finns komponenter som sköter sånt mha querystrings, ett exempel är Microsofts (vill jag minnas) CookieMunger. Jag vet dock inte om den har uppdaterats på länge, men det borde finnas flera liknande komponenter.
Mvh
Så då kommer alltså all info stå som querystrings hela tiden?
Hmm... Det vill jag helst inte att det skall göra. Finns det inget annat sätt?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Informationen kommer inte i klartext stå i querystrings. Antingen är det krypterat, eller bara en nyckel som motsvarar session-id.
mvh
Hmm. Okey, då blev det lite intressantare :)
Man borde man inte bara kunna ändra lite i querystringen då så att informationen blir helt annorlunda? Aja, jag får kolla vad det är för något.
En länk kanske?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg
MSDN skrev:
Cookie Munger
ASP uses cookies to store the session identifier (ASP SessionID). For machines that have cookies turned off, the Cookie Munger tool can be used to strip out cookies and put the information in a URL. This enables the use of "cookies" without actually sending out cookies. For more information, see Simulating Cookies with the Cookie Munger.
Jag hittar dock ingen länk där. Du får leta lite själv. ;)
Mvh,