webForumDet fria alternativet

Intressant ... om Access

ASP

2 svar · 186 visningar · startad av PatrikB

Medlem sedan mars 20002 836 inlägg
Frågan#1

Hello,

vi är 2 st som jobbar på ett och samma project där jag kodar och polaren fyller db.

nu had jag skickat db till honom där en del av projectets tabeller var klara.
Han skulle fylla dessa genom ett formulär, ca 2500 poster i 2 olika tabeller. Nu fanns det redan 3 andra tabeller i db med dryga 250 poster i varje tabell.

Väl klar skickar han db till mig ((11 meg!!) och jag tänkte att jag skapar en ny db, importerar data och definitioner. Vips, vad händer......jo, den krympte i storlek ... ganska rejält oxå till dryga 1 meg.

Snacka om komprimering.

cya,

------------------
'*********************
Response.Write("PatrikB")
Response.End
'*********************

Medlem sedan juni 2000690 inlägg

Har också fått samma fenomen med Accesss databaser. Det verkar som att de "fragmenteras" rätt kraftigt när man skriver till dem via webben.

Brukar ladda hem filerna då och då, köra komprimera/reparera och ladda upp igen. Extra viktigt om man betalar per utrymme ;)

------------------
MvH
/Bengan
www.bengan.com
"Your mouse has moved. Windows will now restart to accept the changes."

Medlem sedan mars 20002 836 inlägg

Hello Bengan,

har kört komprimering innan oxå, fast detta vart klart mycket bättre komprimerat än att använda sig av komprimeringsverktyget.

Genom att skapa en ny tabell, med samma namn och sedan importera data från den gamla db

gjorde ett test igen med en db på ca 3,5 meg, den kom ned till 144 kb. Snacka om fragmentering =O

cya,

------------------
'*********************
Response.Write("PatrikB")
Response.End
'*********************

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)