Ganska grekiskt ;)
Jag förstog det som om du vill ha så få tabeller som möjligt, vilket inte är rätt när det gäller databasdesign. Fast det beror ju givetvis på vad för data du ska lagra...
9 svar · 206 visningar · startad av solbulle
Jag muttrar på om mina relationstabeller...
Nu håller jag på att eftersträva att få in så mycket som möjligt på en rad, inte det lättaste.
Frågan är om det är överkurs att försöka hålla den linjen och istället göra det enklare för sig med flera inläggningar i tabellen?
Jag har alltså en tabell där jag fyller i relationsID från andra tabeller och det ska alltså kunna finnas flera kopplingar/relationer till samma tabell.
(Ren Grekiska?)
Ganska grekiskt ;)
Jag förstog det som om du vill ha så få tabeller som möjligt, vilket inte är rätt när det gäller databasdesign. Fast det beror ju givetvis på vad för data du ska lagra...
Nej, nej. Jag har massor av tabeller!
Men i relationstabellern... en bild säger mer än 1000 ord:
Bildexemplet är iofs ett rent skräckexempel... men alltså på bilden så har en produkt, fld_m_mtid 587 olika relationer med de andra tabellerna, men ofta står bara en grej per rad, så länge fld_m_mtid 587 inte har flera relationer till samma tabell så skulle ju allt kunna vara på en rad.
Frågan är alltså, är det egentligen värt att eftersträva detta till förbannelse?
Skulle du inte kunna bearbeta datan efter att den skrivits ut, med ASP funktioner?
Att du har en kolumn som heter något som "Relationer" sedan skriver du in de olika relationerna såhär: "fld_r_id, fld_c_id, fld_ö_id" osv. och skall du inte ha med alla de relationerna skriver du bara något såhär : "fld_r_id, NULL, fld_ö_id" osv..
Sedan har du en kolumn som heter "RelationsId" där skriver du in de olika id nummeren som hör samman med "Relationer": "18, NULL, 99" t.ex.
För krångligt :/?
Jo, det är så jag gör...
Jag börjar nog inse att jag överdriver mitt problem, några rader hit eller dit i tabellen lär ju inte göra varken till eller från.
Enligt denna bild verkar det inte som om du gör som jag föreslår (http://www.solbulle.com/reltab.gif) där har du ju en helvetiskt massa kolumner, med min kankse krångliga metod blir det "endast" 2 kolumner :)
Hm... då fattar jag inte riktigt vad du menar...
Menar du att det ska vara kommaseparerat i ett fält?
solbulle skrev:
Hm... då fattar jag inte riktigt vad du menar...
Menar du att det ska vara kommaseparerat i ett fält?
Jo jag menar att ett fält/kolumn skall se ut såhär "Bla, Bla, Bla".
Om du kan redigera datan innan den skrivs ut dvs.
Gör jag så kommer jag få det toksvårt att söka samt plocka ut relevant data.
Tackar hur som helst.
solbulle skrev:
Gör jag så kommer jag få det toksvårt att söka samt plocka ut relevant data.
Tackar hur som helst.
Hehe, jo anade att det bara skulle bli svårare jaja jag tror nog du blir tvungen att ha tokmånga kolumner :)