Jag har en webbplats där folk kan lägga in annonser i 4 steg. Mellan de 4 stegen sparar jag användaridentiteten i en session. Nu verkar inte detta fungera för alla. Vad jag kommit på hittills så beror det mesta på att de har för hög säkerhet inställd i sina webbläsare, sänker de denna så brukar det gå bra. Men jag undrar om det finns något annat problem med sessioner som jag inte tänkt på, d.v.s kan en session vägra fungera av någon annan anledning än dessa:
1. Besökaren har för hög säkerhet inställd i sin webbläsare
2. Sessionen har timat ut
En annan fråga också samtidigt... jag anger mina sessioner på följande vis:
Session("Innehavare")=rs("InnehavareID")
session.Timeout=90
Ser ni något fel i detta? Och visst betyder 90 i timeout 90 minuter?
För att kunna använda sessioner krävs att klienten accepterar cookies. 90 minuter i din timeout innebär att sessionen "förstörs" på servern 90 minuter efter senaste aktiviteten för den sessionen. 90 minuter tycker jag är mycket tid, men vill du att användaren ska kunna gå ifrån sin dator och sedan fortsätta 89 minuter senare är det ju ok.
Jag har valt att öka den där tiden till 90 minuter eftersom en del har klagat att dom suttit och skrivit en massa som bara försvunnit sen, men även jag tycker att det låter som mycket tid. Men de sitter väl och funderar, byter ut och kanske ska fråga nån annan vad dom tycker innan dom är nöjda =)
Jag tycker att det är så otroligt många som har förbjudit cookies i sina webbläsare. Måste inte det vara ganska irriterande då det väl är väldigt många webbplatser som kräver att man ska acceptera cookies eller sessioner? Tror jag ska testa surfa så själv ett tag och se vad som händer!
Du måste använda dig av någonting på klienten för att kunna identifiera denna när du sedan ska göra saker som ska bygga på det :) Lägg in en koll om besökaren kan ta emot cookies, kan han inte det redirecta denna till en sida som talar om att han måste tillåta cookies, med en instruktion om hur han gör för att tillåta det.
Det är precis det jag har gjort, jag skapar en test session på sidan före det behövs och sen kontrollerar jag om denna finns på sidan där de ska börja lägga in sin annons, finns den inte så förflyttas de till en sida där jag förklarar varför de hamnat där och vad de kan göra åt det.
Men det känns som att det ändå inte fungerar för en del så jag tänkte att det kanske var något annat förutom detta som jag inte tänkt på...
Tack för dina tips! =)
262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25