webForumDet fria alternativet

Loopar

2 svar · 267 visningar · startad av Nypan

NypanMedlem sedan aug. 200044 inlägg

Hej kan någon hjälpa mig?

Jag har en access tabell med nästan 5000 poster dessa poster innehåller samtliga ett ortsnamn. Jag vill:

1 skapa en ny tabell med bara (distinct) ortsnamnen och ett id-nummer. Sen vill jag att alla orterna i den stora tabellen skall få den siffran som passar rätt till orten istället för namnet.

Hoppas att ni förstår hur jag menar. Jag tänkte att det borde gå på nått sätt om man loopar den befintliga tabellen om man väljer ut ortena distinct. Men jag får inte riktigt till det.

Skulle vara otroligt tacksam om ngn skulle kunna visa mig lite användbar exempelkod. (Det tar nämligen för lång tid att sitta och göra allt detta för hand)

Tack / Tomas

BrimbaMedlem sedan dec. 19995 875 inlägg

Hej!

Om du använder access kan du lägga in en räknare och då får automatiskt alla varsitt nummer, sedan kan du göra en uppdateringsfråga som hämtar för varje ort nummret och postar det på samma ställe där orten stämmer överens i den stora tabellen.

Lycka till!

------------------
Mvh
Patrik aka Brimba
Brimbas lille ställe

NypanMedlem sedan aug. 200044 inlägg

Jo visst, jag har en räknare i tabellen orter problemet är att jag inte vet hur jag skall få dit alla orter.

Jag gör som så att jag plockar ut alla orter med satsen nedan.

query9 = "SELECT Distinct post_ort FROM Restauranger Order by post_ort"

Sen vill jag i loopen nedan köra Insert Inro Orter alla Post_orterna som jag fick ut men det funklar inte. Min gissning är att det inte går att stoppa in något i en tabell samtidigt som man loopar till en annan.

Kan man lagra RecordSet på något sätt dvs i någon slags ARREY. Snälla hjälp mig någon!!!

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)