"Blockerings-funktion"? Vad menar du med det?
Vill du blocka vissa ip-nummer? Eller kanske att bara vissa användare kan komma åt vissa saker?
Du går nog förklara lite mera...
12 svar · 245 visningar · startad av Rodan
Hej
har tänk och tänkt... men kommer inte på nåt
nån som har några ideer hur jag kan göra en blockerings funktions till mitt community?
tacksam på svar
H//Rodan
"Blockerings-funktion"? Vad menar du med det?
Vill du blocka vissa ip-nummer? Eller kanske att bara vissa användare kan komma åt vissa saker?
Du går nog förklara lite mera...
ne... allltså så att medlemmarna kan stoppa andra människor typ så att dom inte kan skriva i gästboken,maila
Blockera IP, ord, användare eller något annat?
Du får nog ta och precisera dig.
/r: Var lite sen där ;)
/r2: Koppla en tabell för varje medlem som du kallar t.ex. tblBlocks. Däri kan du ha ett memberID-fält för varje typ av block du vill att en användare ska kunna lägga till. T.ex. om Kalle kula med ID 666 vill skriva i Pelle plutts gästbok kollar du först upp i pelle plutts blocktabell om kalle kulas id finns i kolumnen med gästboksblockeradeIDnummer.
typ om person X inte vill ha några Gästboksinlägg så kan han stänga av sin gästbok??? eller?
om vi säger att person B blir trakaserad av person M
så kanske person B vill blockera person M från att kunna skriva i persons B gästbok och mail.
det är bara att köra en if sats gentemot det du vill blockera om det är ip numer och du har de loggade i databasen så:
<%
ip = Request.ServerVariable("REMOTE_ADDR")
if rs("ip") = ip then
response.write "Du är blockad"
end if
ngt åt d hållet
men då är det inte me ip... då är det med typ medlemmen id..
precis, men du förstår tankesättet, du kan även sätta en boolean i databasen, skapa en ny kolumn som du döper till block. Du kan därefter låta använaderen blocka en viss person och om den sätter blocken så sätts flaggan true i databasen och du kan via sql satsen kontrollera om den är true eller false och därefter blocka
Gimbo skrev:
det är bara att köra en if sats gentemot det du vill blockera om det är ip numer och du har de loggade i databasen så:
<% ip = Request.ServerVariable("REMOTE_ADDR") if rs("ip") = ip then response.write "Du är blockad" end ifngt åt d hållet
Fungerar ju inte om den spammaren byter dator...
alltså det går väl inte ? för om personen blockerar honom från gästboken blir hans ip nummer blockerat från alla gästböcker eller ?
Det vart massa postningar här på en gång, så jag lägger in mitt förslag en gång till.
Engine^ skrev:
Koppla en tabell för varje medlem som du kallar t.ex. tblBlocks. Däri kan du ha ett memberID-fält för varje typ av block du vill att en användare ska kunna lägga till. T.ex. om Kalle kula med ID 666 vill skriva i Pelle plutts gästbok kollar du först upp i pelle plutts blocktabell om kalle kulas id finns i kolumnen med gästboksblockeradeIDnummer.
Finns id i kolumnen så är Kalle Kula blockerad från Plutts gästbok.
men om jag typ gör så här
if = session("ID") = recset("blockerad")
blockerad är kolumen där alla blockerade