webForumDet fria alternativet

blockerings funktion

ASP

12 svar · 245 visningar · startad av Rodan

Medlem sedan juli 20021 523 inlägg
Frågan#1

Hej

har tänk och tänkt... men kommer inte på nåt
nån som har några ideer hur jag kan göra en blockerings funktions till mitt community?

tacksam på svar

H//Rodan

Medlem sedan aug. 2002207 inlägg

"Blockerings-funktion"? Vad menar du med det?

Vill du blocka vissa ip-nummer? Eller kanske att bara vissa användare kan komma åt vissa saker?

Du går nog förklara lite mera...

ne... allltså så att medlemmarna kan stoppa andra människor typ så att dom inte kan skriva i gästboken,maila

Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Blockera IP, ord, användare eller något annat?

Du får nog ta och precisera dig.

/r: Var lite sen där ;)

/r2: Koppla en tabell för varje medlem som du kallar t.ex. tblBlocks. Däri kan du ha ett memberID-fält för varje typ av block du vill att en användare ska kunna lägga till. T.ex. om Kalle kula med ID 666 vill skriva i Pelle plutts gästbok kollar du först upp i pelle plutts blocktabell om kalle kulas id finns i kolumnen med gästboksblockeradeIDnummer.

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

typ om person X inte vill ha några Gästboksinlägg så kan han stänga av sin gästbok??? eller?

om vi säger att person B blir trakaserad av person M
så kanske person B vill blockera person M från att kunna skriva i persons B gästbok och mail.

Medlem sedan dec. 20001 626 inlägg

det är bara att köra en if sats gentemot det du vill blockera om det är ip numer och du har de loggade i databasen så:

<%
ip = Request.ServerVariable("REMOTE_ADDR")
if rs("ip") =  ip then
response.write "Du är blockad"
end if

ngt åt d hållet

men då är det inte me ip... då är det med typ medlemmen id..

Medlem sedan dec. 20001 626 inlägg

precis, men du förstår tankesättet, du kan även sätta en boolean i databasen, skapa en ny kolumn som du döper till block. Du kan därefter låta använaderen blocka en viss person och om den sätter blocken så sätts flaggan true i databasen och du kan via sql satsen kontrollera om den är true eller false och därefter blocka

Gimbo skrev:

det är bara att köra en if sats gentemot det du vill blockera om det är ip numer och du har de loggade i databasen så:

<%
ip = Request.ServerVariable("REMOTE_ADDR")
if rs("ip") =  ip then
response.write "Du är blockad"
end if

ngt åt d hållet

Fungerar ju inte om den spammaren byter dator...

alltså det går väl inte ? för om personen blockerar honom från gästboken blir hans ip nummer blockerat från alla gästböcker eller ?

Det vart massa postningar här på en gång, så jag lägger in mitt förslag en gång till.

Engine^ skrev:

Koppla en tabell för varje medlem som du kallar t.ex. tblBlocks. Däri kan du ha ett memberID-fält för varje typ av block du vill att en användare ska kunna lägga till. T.ex. om Kalle kula med ID 666 vill skriva i Pelle plutts gästbok kollar du först upp i pelle plutts blocktabell om kalle kulas id finns i kolumnen med gästboksblockeradeIDnummer.

Finns id i kolumnen så är Kalle Kula blockerad från Plutts gästbok.

men om jag typ gör så här

if = session("ID") = recset("blockerad")

blockerad är kolumen där alla blockerade

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)