snuffeMedlem sedan dec. 20026 inlägg har en databas och vill nu sortera ut innehållet på en sida. Sidan skall vias alla DVD filmer i alfabetisk ordning, men jag får det inte att fungera. Så här ser min kod ut.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Set RecSet = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
SQL = "SELECT * FROM filmtips WHERE Medium = 'DVD' ORDER BY Filmnamn ASC"
RecSet.Open SQL, Connect, 1, 2
------------------------------------------------------------------------
Det som händer är att jag får typ två tre filmer som börjar på T och B och sedan kommer filmerna i ordning. Sedan visas det även dubletter. Tacksam för svar.
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Får man gissa på att de som kommer först, som är felsorterade, har ett mellanslag eller liknande först? Se till att alltid rensa innan du lagrar.
För att kasta bort dubletter använder du nyckelordet DISTINCT i din select-fråga.
SELECT DISTINCT Filmnamn FROM filmtips WHERE Medium = 'DVD' ORDER BY Filmnamn ASC
Mvh
snuffeMedlem sedan dec. 20026 inlägg prövade ditt förslag men fick felmedelande
------------------------------------------
Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Cannot include Memo, OLE, or Hyperlink Object when you select unique values (Filmnamn).
solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg Har du Filmnamn som Memo/Pm? Är inte det lite överkurs? Borde det inte räcka med Text?
snuffeMedlem sedan dec. 20026 inlägg Har fått det att fungera nu, tack