GimboMedlem sedan dec. 20001 630 inlägg
Hejsan!
När man surfar runt på nätet och kollar på menyerna på vissa websidor så ser en meny ut på följande sätt:
www.domän.com/meny.asp?id=menylänk1
www.domän.com/meny.asp?id=menylänk2
www.domän.com/meny.asp?id=menylänk3
osv.
Det jag vet är att vissa gör en admin sida för dessa menyer så att de enkelt kan lägga till en menylänk.
Det är enkelt att göra och få adressen att bil lik de ovan är oxå enkelt, men det jag vill är att låt oss säga att jag lägger in en menylänk då vill jag att en ny sida skapas så att när jag klickar på den så ska jag via en admin sida kunna fylla i vad jag ska ha på den sidan och så har man en ny menylänk på sidan med en fungerande länk och designen på sidan ska naturligtvis vara densamma.
Förstår ni vad jag menar?? o min fråga är hur man går tillväga för att göra detta, jag behöver inte ngn hjälp med kod för det kan jag fixa själv, men bara få ett hum om hur man går tillväga för få samma design då man klickar på en länk och via en admin sida fylla i vad man ska ha i den undersidan.
PoffeMedlem sedan apr. 20022 935 inlägg
aljMedlem sedan sep. 2002392 inlägg
Annars kan du skapa en databas med en tabell med dessa kolumner, Id - primärnyckel, Rubrik - Text (rubriken på sidan man skall komma till) , innehall - PM/Memo (Själva innehållet på sidan man skall komma till).
Sedan skriver du något som detta:
If request.querystring("id") Then
Dim dbhamta
Set dbhamta = objConnect.Execute("SELECT * FROM tblSidInnehall WHERE Id = "&Request.Querystring("Id")&"")
Response.write(dbhamta("Rubrik")&"<br>"&dbhamta("innehall"))
dbhamta.Close
Set dbhamta = Nothing
End If
Sedan anropar du varje sida med sida.asp?ID=X där X är värdet i databasen, vilket du kan loopa ut på en meny sida med någon sådan här kod:
Dim dbhamtaMENY
Set dbhamtaMENY = objConnect.Execute("SELECT * FROM tblSidInnehall")
Do Until dbhamtaMENY.EOF
Response.write("<a href=""sida.asp?Id="&dbhamtaMENY("ID")&""">"&dbhamtaMENY("Rubrik")&"</a><br>")
dbHamtaMeny.MoveNext
Loop
dbhamtaMENY.Close
Set dbhamtaMENY = Nothing
Koden kan visserligen effektiviseras men du förstår säkert vad jag menar :)
r) Tabellen skall heta tblSidInnehall vilket jag tror du fattar endå ;)
det va d andra alternativet jag sökte, men att loppa från databasen till menyn är enkelt, men hur blir det då, med själva innehållet på sidan och strukturen, designen? man vill ju tt den ska va densamma dvs designen men att innehållet ska ändras
aljMedlem sedan sep. 2002392 inlägg
WHERE Id = "&Request.Querystring("Id")&"
Den kollar alltså i querystring vilket id den skall hämta ifrån databasen..
man tackar för hjälpen alj