webForumDet fria alternativet

Hur lösa då reserverat ord i namnet?

ASP

5 svar · 216 visningar · startad av Pellefant

Medlem sedan maj 20023 372 inlägg
Frågan#1

Hej!

Har denna, som funkat jättebra hela tiden när jag testat:

<%
Hejsan!

Har denna, som fungerar jättebra:

SQL = "DELETE * FROM Brunswick WHERE Name = '" & name & "' AND City = '" & city & "' AND Phone = '" & phone & "'"

Men så ramlade jag på en post där namnet är: "AAA All Bonding "

"All" är ett reserverat ord enligt: http://www.jsoftware.com/books/help/user/sql_reserved_words.htm

Så jag testade med:

<%
SQL = "DELETE * FROM Brunswick WHERE [Name] = '" & name & "' AND City = '" & city & "' AND Phone = '" & phone & "'"

Men det hjälper inte.

(I ingen av SQL satserna blir det något felmeddelande, raden hittas helt enkelt inte antar jag, för den deletas inte, såsom andra poster gör som inte har reserverade namn i sig

Medlem sedan juni 20022 599 inlägg

Reserverade ord har ingen betydelse i strängar (innanför apostrofer). Om posten inte deletas så beror det på att det är något i villkoret som inte uppfylls. Kolla om värdena på "name ", "city" och "phone" verkligen matchar det som står i tabellen.

Aha! Det förklarar saken. *Tack* Det finns inget "telephone" eller "city" angivet.

När jag skrev koden så tänkte jag att då är ju båda tomma(eller ena), så att det skulle fungera ändå. Någon som vet hur det går att lösa?

(Name är dock obligatorisk för att det ska gå att ta bort.)

Medlem sedan juni 20022 599 inlägg

Så här tolkar jag att du menar:

"DELETE FROM Brunswick WHERE Name = '" & name & "' AND (City = '" & city & "' OR City = '' OR City is null) AND (Phone = '" & phone & "' OR Phone = '' OR Phone is null)"

Även om jag tycker kriteriet känns konstigt.

*Tack* Fungerar bra.

Jo, jag tycker också kritiriet är en aning konstigt, men jag får inte lägga in en ID kolumn i tabellen. :(

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Pellefant skrev:

*Tack* Fungerar bra.

Jo, jag tycker också kritiriet är en aning konstigt, men jag får inte lägga in en ID kolumn i tabellen. :(

får å får, det e bara pressa in den o sen förneka att det var du! säga att högre makter lagt in kolumnen :P

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)