webForumDet fria alternativet

cookies

ASP

2 svar · 193 visningar · startad av adde2

Medlem sedan maj 2000144 inlägg
Frågan#1

Hej!
Vill sätta en cookie på användarens hårdisk. Vill sätta flera variabler på en gång. Kan man man lägga till variabler senare, utan att dom gamla försvinner? (om dom inte har gått ut tidsmässigt, då bör dom ju ha försvunnit.)
Vet att det går att skriva något i stil med

Response.Cookies("mina_variabler")("var1") = "Värde1"
Response.Cookies("mina_variabler")("var2") = "Värde2"
Response.Cookies("mina_variabler")("var3") = "Värde3"

och jag vill senare (senare = ett annat besök) kunna lägga till en ("mina_variabler")("var4") = värde4.
När jag lägger till variabler så vet jag inte vad som finns tidigare i cookien.

------------------
Ytterligare en pajsare utan fruktan som jönsar vidare

[Redigerat av adde2 den 29 okt 2000]

Medlem sedan juni 2000690 inlägg

Japp, det skall inte vara några problem. Tänk bara på att ange expire varje gång du uppdaterar cookien.

Så länge du anger Response.Cookies("mina_variabler") delen som samma så läggs det till i samma cookiefil.

Tänk också på att en cookie-fil inte kan vara hur stor som helst, har för mig att 4 kb är max men helst under 2-3.

------------------
MvH
/Bengan
www.bengan.com
"Your mouse has moved. Windows will now restart to accept the changes."

Medlem sedan maj 2000144 inlägg

Kan man göra så att bara vissa variabler har vissa expires värden?
Så att t.ex om jag sätter en variabel på "dag 1" så vill jag att den ska gå ut om en vecka från "dag 1".
Sätter jag en till variabel "dag 2" in så vill jag att den variabeln ska sluta gälla en vecka efter "dag 2". Går det?Samt kan man radera en kaka? Så att alla variabler försvinner under Response.Cookies("mina_variabler")?
(Så att jag kan sätta nya variabler utan att kakan kommer att bli större 4kb ifall det inte går att ha olika expires datum)

------------------
Ytterligare en pajsare utan fruktan som jönsar vidare

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)